صفحه اصلی / جهان / آمریکا و روسیه با استفاده از حق وتو رای به محکومیت ترکیه در شورای امنیت ندادند

آمریکا و روسیه با استفاده از حق وتو رای به محکومیت ترکیه در شورای امنیت ندادند

شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی عملیات چشمه صلح ترکیه در سوریه تشکیل جلسه داده بود بیانیه‌ای در مخالفت با این عملیات صادر نکرد.

به ‍زارش آناتولی ترکیه، شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی عملیات «چشمه صلح» ترکیه در سوریه تشکیل جلسه داده بود به دلیل وتوی آمریکا و روسیه بیانیه‌ای در مخالفت با این عملیات صادر نکرد.

پیشنهاد محکوم کردن ترکیه از سوی برخی از کشورها به شورای امنیت ارائه شده بود و اعضای این شورای امروز در جلسه ای غیرعلنی به بررسی تحولات شمال شرق سوریه و عملیات چشمه صلح ترکیه دراین منطقه پرداختند و در پایان به دلیل مخالفت آمریکا و روسیه بیانیه‌ای علیه این عملیات صادر نشد.

در حالی که آلمان این عملیات را “شدیدا” محکوم کرد بنا بر اعلام منابع دیپلماتیک برخی از کشورهای دیگر نیز طی بیانیه ای مشترک خواستار محکومیت این عملیات در نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل شده بودند. با این حال، ایالات متحده و روسیه این پیشنهاد را تایید نکردند.

هر دو کشور در بیانیه‌های خود از کلمه “محکومیت” استفاده نکردند.

پس از این جلسه، کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد در بین خبرنگاران گفت که آمریکا از تصمیم ترکیه در مورد این عملیات حمایت نمی کند.

وی افزود: ترکیه متعهد شده که از غیرنظامیان و اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان حفاظت کند و تضمین کرده است که هیچ بحران انسانی رخ نخواهد داد. ترکیه مسئول نگهداری تمامی زندانیان داعشی و جلوگیری از ظهور مجدد آن به هر شکل و صورتی است.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد: عدم محافظت از غیرنظامیان و ظهور مجدد داعش عواقبی را به همراه خواهد داشت.

پنج کشور عضو اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای از ترکیه خواسته است تا عملیات نظامی خود را در شمال سوریه متوقف کند.

۵ کشور عضو اتحادیه اروپا شامل؛ انگلیس، آلمان، فرانسه، بلژیک و لهستان پس از این جلسه بیانیه مشترک دادند.

این کشورها در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی از این عملیات خواستار توقف عملیات یکجانبه ترکیه در سوریه شدند.

در این بیانیه همچنین تصریح شده است که طرح های منطقه امن پیشنهادی ترکیه که برای بازگشت پناهندگان ارائه شده٬ معیارهای بین المللی تعیین شده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را برآورده نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *