صفحه اصلی / جهان / ترکیه: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست، تعلیق عملیات است

ترکیه: توافق با آمریکا آتش‌بس نیست، تعلیق عملیات است

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بعد از دیدار با مقامات آمریکایی گفت که توافق بین آنکارا و واشنگتن در مورد شمال سوریه را نمی‌توان آتش بس خواند.

وزیر امور خارجه ترکیه طی نشست خبری، در باره توافق این کشور با آمریکا در مورد شمال سوریه سخنرانی کرد.

او گفت که ترکیه طی گفت‌وگوهایی که با طرف آمریکایی داشت، بر تمامیت ارضی سوریه تأکید کرده است.

چاووش‌اوغلو گفت: «ما عملیات چشمه صلح خود را به کل متوقف نخواهیم کرد بلکه آن را به حالت تعلیق درخواهیم آورد تا عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی را زیر نظر بگیریم».

او گفت که توافق امشب ترکیه با آمریکا «آتش‌بس» نیست؛ چرا که آتش‌بس بین دو طرف قانونی صورت می‌گیرد و ترکیه گروه‌های تروریستی را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که «تعلیق عملیات» در شمال سوریه با این هدف صورت گرفته است که «گروه‌های تروریستی» از منطقه امن خارج شوند.

چاووش‌اوغلو گفت که بعد از دیدارهای امروز با طرف آمریکایی توافق بر این شد که نیروهای ترکیه بر منطقه امن سیطره داشته باشند.

او گفت که ترکیه در مورد اوضاع شهرهای منبج و مناطق دیگر در شمال شرق سوریه که ارتش این کشور اخیراً وارد آن شده است، با طرف روسی صحبت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که با آمریکا به توافق رسیدیم که سلاح‌های سنگینی که واشنگتن طی سال‌های اخیر به شبه‌نظامیان کرد در سوریه ارسال کرده، پس گرفته شده و مقرهای آن‌ها در منطقه مذکور منهدم شود.

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا که پس از دیدار هیات‌های سیاسی عالی رتبه ترکیه و آمریکا درآنکارا سخن می گفت، اظهار داشت: ترکیه و آمریکا درباره آتش‌بس در سوریه به توافق رسیدند.

پنس در این باره افزود: ترکیه عملیات چشمه صلح را متوقف خواهد کرد و ی.پ.گ نیز در قبال این طی ۱۲۰ ساعت از منطقه امن خارج خواهد شد. بدین ترتیب تحریم های اعمال شده علیه ترکیه برداشته خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: عملیات چشمه صلح نیروهای مسلح ترکیه در شمال سوریه به مدت ۱۲۰ ساعت به حالت تعلیق در می‌آید.

در همین راستا مقامات ارشد دو کشور بیانیه مشترکی مبنی بر خروج گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک از شمال سوریه امضا کردند.

متن بیانیه‌ به شرح ذیل است:

۱- آمریکا نگرانی امنیتی مشروع ترکیه نسبت به مرزهای جنوبی خود را درک می کند. هر دو کشور به عنوان اعضای ناتو بر لزوم همکاری بیشتر میدانی به‌ویژه در شمال شرق سوریه در راستای منافع مشترک تاکید می‌کنند.

۲- ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال شرق سوریه هستند.

۳- ترکیه و آمریکا با شعار «یکی برای همه، همه برای یکی» به تعهدات خود جهت حفاظت از خاک ناتو و مرد‌م‌های آن پایبند هستند.

۴- هر دو کشور بر تعهد خود در زمینه حفاظت از جان مردم، حقوق بشر و اقلیت‌های دینی و قومی تاکید می کنند.

  1. ترکیه و آمریکا مصمم به ادامه مبارزه با داعش در شمال غرب سوریه هستند. این همکاری شامل افرادی که در مناطق تحت کنترل داعش زندگی کرده و از منطقه خود اخراج شده اند و زندان ها نیز می‌شود.

دو کشور موافق هستند که تنها عناصر تروریستی، مخفیگاه٬ پناهگاه٬ مواضع٬ سلاح و وسایل نقلیه متعلق به آنها مورد هدف عملیات‌های مبارزه با تروریسم قرار بگیرند.

  1. طرف ترک، متعهد است تا امنیت ساکنان مناطق امن تحت کنترل نیروهای ترکیه را تامین کند و برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و زیرساخت‌ها نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهد.
  2. هر دو کشور بر پایبندی خود بر تمامیت ارضی سوریه و و حل بحران سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تاکید می‌کنند.
  3. هر دو کشور توافق می‌کنند که سلاح های ی.پ.گ جمع آوری و مواضع ی.پ.گ منهدم شود و نگرانی های امنیتی ترکیه رفع شود.
  4. منطقه امن در کنترل نیروهای مسلح ترکیه خواهد بود و هر دو طرف همکاری در زمینه منطقه امن را افزایش خواهد داد.
  5. طرف ترک در قبال تضمین برای خروج ی.پ.گ طی ۱۲۰ ساعت از منطقه امن به ادامه عملیات نظامی وقفه خواهد داد. عملیات چشمه صلح پس از پایان خروج ی.پ.گ متوقف خواهد شد.
  6. طی مدت زمان توقف عملیات چشمه صلح، آمریکا به جز (Blocking Property and Suspending Entry of Certain Persons Contributing to the Situation in Syria) که در ۱۴ اکتبر با فرمان اجرایی ریاست جمهور اعمال شد تحریم جدید علیه ترکیه اعمال نکند و با تلاشی مناسب به کنگره بپذیراند که مسیر مثبتی در راه صلح و امنیت سوریه در چارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت صورت گرفته است. هنگام پایان عملیات چشمه صلح طبق مفاد بند ۱۱ این بیانیه تحریم های پیشین نیز لغو خواهند شد.

۱۳-هر دو طرف متعهد هستند که برای تحقق کلیه اهداف ثبت شده در این بیانیه با یکدیگر همکاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *