صفحه اصلی / جهان / تفاوت رویکرد ”خامنه‌ای و سیستانی” به اعتراضات ”ایران و عراق” از نگاه سفیر پیشین آمریکا

تفاوت رویکرد ”خامنه‌ای و سیستانی” به اعتراضات ”ایران و عراق” از نگاه سفیر پیشین آمریکا

آیت‌الله علی سیستانی از مراجع شیعه در عراق ضمن حمایت از معترضان در کشورش حملات علیه آنها را محکوم کرده و خواستار عدم حمایت پارلمان از دولت کنونی و انجام اصلاحات ساختاری شده است.

از سوی دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به اعتراضات اخیر مردم در ایران، از نحوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان تقدیر کرده و آنها را «اراذل و اوباش» نامیده است.

باربارا لیف، سفیر پیشین آمریکا در امارات متحده عربی و تحلیلگر ارشد اندیشکده واشنگتن در مطالعات خاورنزدیک، در گفتگو با صدای آمریکا گفت که این دو رویکرد کاملا در تضاد با یکدیگر است.

او گفت: «نگرش خامنه‌ای، هم به اعتراضات در ایران و هم در عراق، سلب مشروعیت از آنها است؛ یعنی این که دست‌های خارجی پشت آن است، توجیهی برای اعتراض وجود ندارد، و اعتراضات مشروع نیستند.»

خانم لیف گفت: «از طرف دیگر، آیت‌الله سیستانی پیام‌هایی با محتوای روشن فرستاده‌ است. او امروز نیز گفت که این اعتراضات مشروع و اقدامات دولت در مواجهه با آنها نامشروع است و دولت نباید خشونت به خرج دهد.»

خانم لیف می‌گوید آن چه مهم است و باید به آن اذعان کرد این است که سیستانی برای خود نقش دخالت کننده در امور سیاسی قائل نیست و نقشی که برای خود قائل است ارائه رهنمود برای مقامات و مردم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *