صفحه اصلی / جهان / سفیر اسرائیل در آذربایجان شمالی: آذربایجان بزرگترین شکست ایران است

سفیر اسرائیل در آذربایجان شمالی: آذربایجان بزرگترین شکست ایران است

سفیر اسرائیل در جمهوری آذربایجان (آزربایجان) می گوید جمهوری اسلامی نمی تواند برای آزربایجان «قلدری» کند و «آزربایجان بزرگترین شکست ایران است. آزربایجان بهترین مثال بارز برای نشان دادن شکست اسلامگرایی افراطی است.»

جورج دیک؛ سفیر تام الاختیار اسرائیل در آزربایجان شمالی در مصاحبه با هفته نامه مطرح اسرائیلی «میشپاچا» به بیان تجارب خود به عنوان نخستین سفیر مسیحی-عرب اسرئیل پرداخت.

اسرائيل برای نخستین بار در طول تاریخ خود یک دیپلمات عرب مسیحی را به مقام سفیری منصوب کرده است. جورج دیک به عنوان تنها سفیر عرب-مسیحی اسرائیل، تابستان سال ۲۰۱۹ فعالیت خود در جمهوری آزربایجان را آغاز کرد. او پیش از این معاون سفیر اسرائيل در نیجریه و نروژ بود. وی در حال حاضر تنها فرد مسیحی است که برای وزارت امور خارجه اسرائيل کار می‌کند.

آقای دیک در مصاحبه با این هفته نامه اجتماعی اسرائیلی، درباره آزربایجان شمالی گفت: «(جمهوری) آزربایجان بزرگترین شکست ایران است، چراکه اینجا شما یک کشور کوچک همسایه مسلمان و شیعه دارید که باید بهترین مکان برای صدور انقلاب اسلامی باشد. اما در عوض، آزربایجان یک کشور سکولار است که در آن یهودیان در کنار همسایگان مسلمان خود در صلح و آرامش زندگی می کنند. در آزربایجان زنان آزاد هستند و الکل مجاز است. آزربایجان نمونه ی بارز شکست اسلامگرایی افراطی است»

سفیر اسرائیل افزود: «و اکنون، زمانی که ایران با قلدری تلاش کرد تا آزربایجان را مجبور به قطع روابط خود با اسرائیل کند، آزربایجانی ها با موضعی قاطع پاسخ دادند “نه”. زیرا آنها می دانند که ایران می خواهد آزربایجان را به یک کشور اقماری شکست خورده تبدیل کند، همانطور که با همسایگان ما این کار را کرد، مانند لبنان، سوریه و بسیاری از کشورهای دیگر.»

اشاره جورج دیک به تخریبات چند هفته پیش حکومت ایران علیه آزربایجان و تهدید حاکمیت ملی آزربایجان به بهانه داشتن روابط دوجانبه با دولت اسرائیل است. در آن زمان شهروندان آزربایجانی ها با قاطعیت به یاوه گویی های مقامات کشوری و رسمی تهران پاسخ دادند. پرزیدنت علی اف نیز در این باره گفت: «هیچ کشور حق دخالت در سیاست داخلی و خارجی آزربایجان را نداد. ما خودمان تصمیم می گیریم که با کدام کشور روابط دوجانبه داشته باشیم و یا نه.»

جورج دیک  همچنین در این مصاحبه گفت: «مسلمانان و یهودیان مدتهاست در قفقاز جنوبی به صورت مسالمت آمیز همزیستی دارند. آزربایجانی ها قرن‌ها در این سرزمین به جامعه یهودی اجازه شکوفایی و حیات داده اند.»

هفته نامه مطرح میشپاچا، جورج دیک را «یک تجربه جدید برای دیپلماسی اسرائیل» می نامد.

جورج دیک ۳۷ سال دارد و در خانواده‌ای عرب و مسیحی در تل آویو به دنیا آمده است. تحصیلات او در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه جورج‌تاون در واشنگتن بوده و کارش را به عنوان وکیل از سال ۲۰۰۷ در اسرائيل آغاز کرده است. آقای دیک به زبان‌های عبری‌، عربی، انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *