صفحه اصلی / مقالات / آذربایجان عزیز ظریف و سیاست یک بام و دو هوای ایرانشهری – آراز ماراغالی

آذربایجان عزیز ظریف و سیاست یک بام و دو هوای ایرانشهری – آراز ماراغالی

در روزهای اخیر در پی سفر پاپ فرانسیس به کشور عراق و به دنبال آن دیدار ایشان از اقلیم شمال عراق مسئولین این اقلیم در پی سوء استفاده سیاسی از این دیدار برآمدند .

فارغ از برنامه ریزی هدفمند از نشان دادن این اقلیم بعنوان یک منطقه کاملا کردنشین مستقل و غیر مرتبط با دولت مرکزی عراق، مسئولین این اقلیم در یک حرکت غیر حرفه ای سیاسی در پی انتشار یک تمبر یادگاری از این دیدار به اصطلاح تاریخی بر آمدند .

تمبری که در آن مسئولین اقلیم شمال عراق با زیر پا گذاردن حد و حدود سیاسی در یک اقدام زیاده خواهانه در یک نقشه جعلی قسمتی از خاک عراق و ترکیه و ایران را بعنوان کردستان! معرفی کرده اند.

در پی این اقدام بی شرمانه بلافاصله مسئولین کشور ترکیه به شدت با محکوم نمودن این اقدام به مسئولین اقلیم شمال و کشور عراق هشدار جدی دادند .

اما در این میان نحوه برخورد مسئولین کشور ایران بلاخص وزارت امور خارجه بسیار جلب توجه می نماید .

برخوردی که حکایت از سیاست یک بام و دو هوای وزارت خارجه ایران در برخورد با مسائل منطقه دارد .

هنوز چند ماهی از قضیه خواندن شعر آراز آراز رییس جمهور ترکیه و برخوردهای تند و غیر حرفه ای مسئولین کشور ایران بلاخص برخورد غیر ظریف جناب استاد دکتر ظریف نمی گذرد .

شعری فولکلوریک که در آن نه حرف از تمامیت ارضی ایران بود و نه نقشه ای از تجزیه ایران ترسیم شده بود ولی واکنش های غیر حرفه ای و گاها بی ادبانه چون توییت وزیر امور خارجه را در بر داشت.

به یاد دارم آقای ظریف در توییت خویش از واژه آزربایجان عزیز ما! استفاده نموده بود. آزربایجانی که آقای ظریف بر مشکلات و تبعیض های آن چشم بسته و فقط یک واژه عزیز از این آزربایجان را دیده بود. آزربایجانی که با وجود ۴۰ میلیون ترک ساکن در کشور ایران جناب ظریف در وزارت تحت نظر خود درصد بسیار ناچیز و در حد صفر از مردمان آنرا استخدام و به خدمت گرفته است. آزربایجانی که وزارت امور خارجه بجای استفاده از این پتانسیل عظیم همواره نگاه امنیتی بدان داشته است .

جناب آقای ظریف در عجبم حال که اقلیم شمال عراق در اقدام بی شرمانه و زیاده خواهانه خویش قسمتی از آزربایجان عزیزتان! را بعنوان کردستان معرفی نموده است، چرا رگ گردنتان باد نمی کند؟ چرا از آن توییت‌های معروف خویش به مسئولین اقلیم و کشور دوست و برادر عراق ! منتشر نمی کنید؟ چرا تازه پس از گذشت چند روز پس از واکنش های کشور ترکیه و مردم و فعالین سیاسی و مدنی آزربایجان تازه یادتان افتاده تا سخنگوی خویش را مامور واکنشی نمایشی نمایید؟

جناب ظریف درست است مردم ترک آزربایجان خود بارها به طرق مختلف جواب چنین یاوه گویی ها را داده و حتی سیاست کردیزه نمودن غرب آزربایجان توسط مسئولین ایرانشهری داخلی را نقش بر آب کرده اند و هیچ نیازی به حمایت افرادی چون شما از آزربایجان ندارد، ولی می خواهیم اینرا بخوبی بدانید آزربایجان صحنه بازیگری سیاسی افرادی چون شما نبوده و نخواهد بود .

جناب ظریف اینرا هرگز فراموش نکنید که در طول تاریخ بازیگران بسیاری به طمع شهرت و زیاده خواهی پا به صحنه بازیگری در قوجا آزربایجان گذارده اند ولی امروز از آنان هیچ نام و اثری بجا نمانده و یا مردمان آزربایجان به آنان چنان درسی داده اند که بهتر است سیاسیون از آن عبرت لازم را فرا گیرند .

در آخر امید است مصلحت سیاسی  اجازه دهد تا در این مورد بسیار حساس،  تعرض به آزربایجان عزیزتان ! را به شدت محکوم نمایید.

گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *