صفحه اصلی / مقالات / سخنی در باب حمله ترکیه و ارتش آزاد سوریه به شمال سوریه- جعفر افشارنیا وکیل دادگستری

سخنی در باب حمله ترکیه و ارتش آزاد سوریه به شمال سوریه- جعفر افشارنیا وکیل دادگستری

ترکیه۴۰ سال است که درگیر بحران تروریسم کردی پ ک ک شده  و هر روز بر دامنه این بحران افزوده می شود تا دیروز که آمریکا و اروپا این گروه را بعنوان گروه تروریستی شناخته بودند امروز ترامپ با صراحت اقرار می کند که در دوره اوباما رسما به پ ک ک سلاح داده و حمایت کرده ایم اتحادیه اروپا که چندین بار با قطعنامه های متعدد پ ک ک را گروه تروریستی اعلام کرده است امروزه جولانگاه آن تروریستها شده و از نفرات و مدیاهایشان پشتیبانی می کند . این وسط سیاست با رویکرد ماکیاولی اش حاکم شده و چیزی به نام حقوق بین الملل دیده نمی شود .امثال ستاری ها و نیکبخت ها هم هی گلو پاره کنند و در توجیه جنایات پ ک ک و تشکیل حکومت توسط آنان در بیخ گوش ترکیه اصول حقوق بین المللی را به صف بکشند . حق تعیین سرنوشت اگر برای کردها هست باید برای ترکمنها هم باشد که شهرهایشان را اشغال کرده و کردستان نامیده اند و خودشان آواره شده اند. اگر اقدام ترکیه تجاوز هست چرا اقدام آمریکا و ایران و روسیه تجاوز نبود؟؟ یا حقوق دان باشید و یا طرفدار گروههای تروریستی کردی . تکلیف خود را مشخص کنید. اگر روزی از طرف شما بیانیه ای در اعتراض به جنایات گروه تروریستی پ ک ک دیدیم باور خواهیم داشت که حقوق دان بوده و بیطرف و منصف هستید البته که در طول این سالها و در اوج جنایات پ ک ک فقط خنده مستانه زده اید .

وضعیت مناطق ادعایی روژاوا (کردستان سوریه) را مرور می کنیم. در جهان مدرن امروزی نمی توانید همه را فراموشکار محسوب کرده و شهرهایی تا چند سال پیش تصرف کرده و یا از داعش تحویل گرفته اید را کردستان بنامید. نگاهی به نقشه های خیالی کردستان بزرگتان بیندازید قبل از سال ۲۰۱۰ خیلی از این شهرهایی که تصرف کرده اید حتی در نقشه خیالی تان هم نبوده است . اسم شهرها را مرور می کنیم قامشلی ، عین العرب ،رقه ، دیر الزور ، حسکه ،تل ابیض ،راس العین و منبج . کدام  یک از این اسامی کردی هست؟؟. همه اسمها عربی و ترکمنی است .

تا زمانی که پ ک ک به سوریه نقل مکان نکرده بود کردها منطقه معینی داشتند و به همراه عربها و ترکمنها برای خودمختاری و مبارزه با رژیم اسد تلاش میکردند و مورد حمایت همه هم بودند و حتی ترکیه در زمان محاصره عین العرب (کوبانی ) به آنها کمک کرد و اجازه تردد پیشمرگان کردستان عراق را داد تا به کمک همزبانانشان بشتابند. با آمدن پ ک ک  و قدرت گرفتن آن سیاست توسعه طلبی کردها و حذف عربها و ترکمنها شروع شد و در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر از آوارگان سوریه ای عربها و ترکمنها و حتی ۳۰۰ هزار نفر از کردها از دست پ ک ک . ypg  فرار کرده و به ترکیه پناه آورده اند . اگر وجدان انسانی دارید این واقعیت موجود را ببینید و به آن یک و نیم میلیون انسان بیگناه هم حق بدهید که که به خاکشان برگردند و از ظلم و توسعه طلبی و سیاست حذف قومی پ ک ک خلاص شوند. این عین شارلاتانیسم هست که کل آن مناطق تحت اشغال پ ک ک و ypg  را کردستان بنامید و در رسانه ها ننه من غریبم بازی دربیاورید . به بیانیه های عفو بین الملل و اسناد معتبر آن نگاه کنید و ببینید که پ ک ک و عوامل آن چطور دموگرافی و ترکیب جمعیتی آن منطقه را تغییر داده و غیر کردها را آواره کرده و خاکشان را تصرف کرده اند . همان مردمان بیگناهی که در ترکیه آواره اند و چشم به عملیات ترکیه دوخته اند تا به خانه هایشان برگردند. گوش ترکیه و ارتش ملی سوریه پر است از این مهملات رسانه ای و توجهی به شارلاتانیسم رسانه ای شما و ریاکاری و عدم صداقت اروپایی و عربها نخواهند کرد . هر دولت یا گروهی با ترکیه تسویه حساب سیاسی دارد الان فرصت را غنیمت شمرده و کبوتران صلح شده اند. البته اسپانیا و قطر و آذربایجان و پاکستان و قبرس شمالی  از عملیات ترکیه حمایت کرده و دبیر کل ناتو و وزیر امور خارجه آمریکا اعلام داشته اند که به دغدغه امنیتی ترکیه احترام می گذارند . قطعنامه اتحادیه اروپا نیز به دلیل وتوی مجارستان منتفی شده است . آن مناطق خاک کردستان نیست و موجودیتی به نام کردستان در حقوق بین الملل نداریم آنجا خاک دولت سوریه بوده و دولت آن کشور واکنش مشخصی نشان نداده است. .

ترکیه نزدیک به ده سال است که سه و نیم میلیون پناهنده سوریه ای را در خاک خود پناه داده و از مالیات و دسترنج مردمانش ۴۰ میلیارد دلار خرج کرده است این رفتار انسانی و حقوق بشری ترکیه شایسته تقدیر بوده و الان وقت آن است که ترکیه تدبیری برای بازگشت این آوارگان به وطنشان بیندیشد و کشورهای اروپایی و آمریکا و روسیه و ایران وعربستان و مصر که هیچ پناهنده ای را درخاک خود نپذیرفتند صلاحیت اظهارنظرو مداخله در تصمیم و اقدام مشروع  و انسانی ترکیه در رهاندن خاک پناهندگان از دست متجاوزین پ ک ک و کمک به بازگشتشان به وطن ، ندارند.

یکبار دیگر کلاهتان را قاضی کنید و به تاریخ برگردید  چرا کردها هیچ وقت نتوانسته اند در طول هزاران سال حرفی برای گفتن داشته و بر خاک خود حکومت نمایند . مردمانی که جز سلاح و خشونت و کوه چیزی نشناخته و همیشه ابزار این و آن شده است جایی در تاریخ ندارند و به سعادت ملی نخواهد رسید . اورهان ميراوغلو سياستمدار و روزنامه نگار شهير كرد مهمان شبكه خبري سي ان ان ترك بود و در يك جمله مشكل هزاران ساله كردها را در منطقه تشريح كرد . نقل شبيه به مضمون ( الان هر كسي در منطقه براي خودش كرد دارد كردهاي آمريكا، كردهاي روسيه، كردهاي اسرائيل ،كردهاي اروپا بخصوص آلمان ،كردهاي اردوغان ،كردهاي اسد ،كردهاي بارزاني ،كردهاي خامنه اي و سردار سليماني ،كردهاي عبدالله اوجالان و… فقط خود كردها هستند كه براي خودشون كردي ندارند) . عقلانیت سیاسی ایجاب می کند از چشم دوختن بر خاک دیگران و خشونت و ترور دست برداشته وبه دنبال صلح بود . مردمان متوهمی که نصف خاورمیانه را در نقشه ای خیالی خود کردستان می نامند هرگز روی آرامش نخواهند دید .

سوریه دیگر کشوری نیست که تمامیت ارضی هم برایش معنا داشته باشد و کسانی که ترکیه را به تجاوز محکوم می کنند جواب بدهند که آمریکا و ایران و روسیه با کدام منطق در روسیه حضور دارند و عملا جنگ کرده و اقدام مسلحانه انجام می دهند ؟ اگر آمریکا به درخواست کردها در سوریه حضور دارد ترکیه نیز به درخواست عربها و ترکمنها و مهمتر از همه ارتش آزاد سوریه وارد این کشور شده و ۱۴ هزار نیروی ارتش آزاد سوریه همراه ارتش ترکیه هستند همان ارتش آزادی که زمانی ۷۰ درصد سوریه را درست داشتند و به عنوان نماینده رسمی مخالفین اسد در مذاکرات صلح حضور داشتند و دفاکتو جانشین رژیم سوریه محسوب میشوند در ترکیب این ارتش عربها و ترکمنها و حتی کردها حضور دارند و شورای ملی کرد در ترکیب این ارتش نماینده کردها است و رسما از عملیات ترکیه حمایت کرده اند . حال باید شورای ملی کرد را نماینده کردها بدانیم یا پ ک ک را ؟

اگر آمریکا با عنوان مبارزه با داعش وارد سوریه شده بود ترکیه نیز برای مبارزه با پ ک ک وارد این کشور شده است ترکیه و اروپا و آمریکا پ ک ک را گروه تروریستی میداند و قطعنامه های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل مبارزه با گروههای تروریسی را حق دولتها می داند و همین قطعنامه ها مجوز حمله آمریکا به افغانستان بوده اند . حال این وسط چه شد که حضور نظامی امریکا در سوریه مشروع است و حضور نظامی ترکیه تجاوز محسوب می شود؟ . کدام اصل حقوق بین الملل اجازه این استاندارد دوگانه را میدهد . چرا هیچ دولت و رسانه ای حضور آمریکا و روسیه و ایران را محکوم نکرده و تجاوز حساب ننمود ولی برای ترکیه جو رسانه ای راه انداخته اند.؟

جواب کاملا مشخص و گویا هست  و ترکها در کل منطقه بخصوص ایران خاری بر چشم دیگران شده اند و به زعم خود انتقام حکومت هزار ساله ترکها بر جغرافیای ایران و خاورمیانه و اروپا را  میگیرند . حکومت ۶۰۰ ساله ترکها بر نصف اروپا ،کل خاک اعراب ، قسمتی از آفریقا ، کل قفقاز وبویژه فتح استانبول،  حکومت هزار ساله بر فارس و کرد و افغانی و روس و چینی و  غیره موضوع کم اهمیتی نیست  که دشمنان قسم خورده  ترکها به راحتی هضم کنند و دست از دشمنی با ترکها بردارند . کل این شارلاتانیسم رسانه نیز چیزی جز عقده گشایی نیست و ترکهای ایران بهتر از هرکسی به این امر واقف هستند .

جعفر افشارنیا وکیل دادگستری ، دانشجوی دکتری حقوق بین الملل

۱۹ مهر ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *