صفحه اصلی / مقالات / سیاست یک بام و دو هوای سپاه پاسداران در مرزهای شمالغرب – محمد رحمانی‌فر

سیاست یک بام و دو هوای سپاه پاسداران در مرزهای شمالغرب – محمد رحمانی‌فر

با پایان یافتن جنگ در خطوط مرزی مشترک بین ایران و آذربایجان شمالی و بیرون راندن اشغالگران ارمنی از این خطوط، در حالی که ملت آذربایجان جنوبی و بالأخص ساکنین روستاهای مرزی سرشار از شور و شعف می‌باشند و آرامشی توأم با رضایت خاطر بر این مناطق حاکم گردیده است، سپاه پاسداران در اقدامی تحریک‌آمیز به انتقال نیروها و تجهیزات لشکر ۲۵ کربلای مازندران به نقاط مرزی آذربایجان دست یازیده‌است!

با اینکه جابجایی نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه پاسداران در مناطق مختلف کشورمی‌تواند امری عادی تلقی شود ولی با پروپاگاندایی که جریان پان‌فارسیسم و فرقه ایرانشهری در این خصوص راه انداخت –البته نحوه اطلاع‌رسانی و رویکرد تبلیغاتی سپاه پاسداران و حتی رسانه‌های حکومتی در خصوص این جابجایی هم در بروز و ظهور چنین پروپاگاندایی بی‌تأثیر نبود- این ذهنیت ایجاد شد که اقدام مزبور بیشتر از آنکه در راستای تقویت مرزهای کشور باشد در راستای تحریک افکار عمومی، به ویژه در منطقه آذربایجان، و حتی تحریک کشور همسایه یعنی آذربایجان شمالی و قوت قلب دادن به رژیم اشغالگر ارمنستان می‌باشد.

از سوی دیگر، رسانه‌ای کردن این جابجایی و اتخاذ رویکرد تبلیغاتی در خصوص این موضوع، موجب شکل‌گیری این ذهنیت در آذربایجان جنوبی شد که سپاه پاسداران به مورد اعتمادترین بازوی خود در آذربایجان جنوبی یعنی لشکر عاشورا هم بی‌اعتماد گردیده و حاضر نشده تأمین امنیت مرزهای مشترک با آذربایجان شمالی را به آنها بسپارد! کما اینکه قبلاً هم جنبه‌هایی از این بی‌اعتمادی، در حوادث مشابه بروز کرده ‌بود.

سؤال اینجاست که اگر هدف سپاه فقط تقویت مرزهای کشور بوده‌است، با خروج نیروهای اشغالگر ارمنی از نوار مرزی این کشور و استقرار ارتش آذربایجان در این مناطق که موجب شادمانی و آرامش درونی مرزنشینان این سوی آراز گردیده، چه تهدیدی متوجه مرزهای این کشور و مرزنشینان بوده‌است که ضرورت این جابجایی را ایجاب نماید؟! سؤال دوم اینکه چرا این جابجایی برخلاف جابجایی‌های مرسوم در یگان‌های نظامی با تبلیغات و حتی پروپاگاندا همراه بوده‌است؟!

سؤال آخر و مهمتر اینکه، به راستی کدام قسمت از مرزهای شمالغرب کشور در شرایط کنونی نیاز به تقویت بیشتر دارد؟ مرزهای شمالی که با پایان یافتن درگیری‌ها در نوار مرزی کشور و استقرار ارتش آذربایجان آرامش کامل بر آن حاکم گردیده یا مرزهای غربی که هر روز فرزندان بی‌گناه این سرزمین که رخت سربازی اجباری را بر تن کرده‌اند، آماج تیرهای تروریست‌های پژاک می‌شوند؟!

سپاه در حالی در اقدامی نمادین و مملو از جنبه‌های تبلیغاتی اقدام به تقویت مرزهای شمالی می‌نماید که همین دیروز تروریست‌های حزب دمکرات کردستان در اقدامی نمادین و مملو از جنبه‌های تبلیغاتی در شهر اشنویه به رجزخوانی و تهدید مرزنشینان پرداخته‌اند! آیا امنیت مرزهای غربی کشور و آرامش مرزنشینان غرب کشور برای سپاه اهمیت ندارد؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *