صفحه اصلی / آذربایجان / آذربایجان غربی: انتشار جزئیاتی از پرونده واهی علیه دو خبرنگار تورک + تصویر

آذربایجان غربی: انتشار جزئیاتی از پرونده واهی علیه دو خبرنگار تورک + تصویر

«یاور سلطانی و فرید محمدنژاد» از سوی دادگاه قوه قضائیه ایران به علت اعتراض به نژادپرستی به دوسال حبس محکوم شدند.

دیروز شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۹ طبق دادنامه‌ای از طرف شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ ماکو، «یاور سلطانی» خبرنگار و مدیر صفحه اینستاگرامی «ماکو تایمز» و «فرید محمد نژاد» مدیر صفحه اینستاگرامی «یورت تی وی» صادر شد.

بر پایه دادنامه منتشرشده، آنان به اتهام «تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز و تجمعات با نشر فیلمی بر اقدامات نژادپرستانه در اینستاگرام» از سوی «قاضی عرفانی» به یک سال حبس تعزیری برای هرکدام محکوم‌شده‌اند.

تیرماه امسال آقای سلطانی با انتشار ویدئویی در صفحه‌ی اینستاگرامی ماکو تایمز ضمن اشاره به تظاهرات علیه نژادپرستی در نقاط مختلف جهان بعد از مرگ جورج فلوید و نیز ذکر برچیده شدن مجسمه‌های نژادپرستانه در انگلستان، آمریکا و …، ابراز امیدواری کرده بود مجسمه‌ی برچیده شده ابوالقاسم فردوسی از میدان «هفته فلکه‌سی» ماکو دیگر به این میدان بازنگردد و این سخنان توسط مقامات امنیتی_قضایی مصداق جرم قلمداد شده و پرونده‌ای برای او بازشده بود.

ویدئو اول

ویدئو دوم

دلایل اتهامی فرید محمدنژاد ادمین صفحه‌ی یورت تی‌وی نیز با ویدئو در خصوص ابوالقاسم فردوسی، ویدئوی دیگری در مورد تصرف زمین‌ توسط افراد غیربومی عنوان‌شده است.

یاور سلطانی دانش‌آموخته‌ی مکانیک سیالات و فعال دانشجویی سابق دانشگاه اورمیه و دانشجوی فعلی دانشگاه آزاد ماکو است. وی طی ۴ سال گذشته مدیریت صفحه اجتماعی ماکو تایمز را بر عهده داشته است.

این صفحه طی این مدت در کنار دیدگاهی انتقادی در بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر ماکو، فعالیت گسترده‌ای در کمک به دانش‌آموزان کم‌بضاعت، حضور در مناطق سیل‌زده، ایجاد کمپین‌هایی در جهت کمک به مبارزه با بیماری کرونا و نیز فعالیت‌هایی در راستای حفظ زبان مادری (تورکی آذربایجانی) داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *