صفحه اصلی / آذربایجان / آزادی فعال حقوق بشر آذربایجانی «نرگس محمدی» از زندان زنجان

آزادی فعال حقوق بشر آذربایجانی «نرگس محمدی» از زندان زنجان

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در گفتگو با رسانه‌ها تائید کرد که همسرش پس از پنج سال و نیم حبس مداوم ساعت ۳ بامداد امروز، از زندان زنجان (زنگان) آزاد شد.

نرگس محمدی؛ نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر و یکی از مؤسسان کارزار لغو گام به گام اعدام پس از پنج سال و نیم از زندان آزاد شد.

آزادی نرگس محمدی بر اساس قانون اخیر مصوب مجلس حکومت ایران برای کاهش حبس تعزیری صورت گرفته است.

تقی رحمانی همسر خانم محمدی می‌گوید، او را ساعت ۳ نیمه‌شب و بدون اطلاع قبلی از آزادی‌اش، با خودروی زندان به خانه پدر و مادرش در زنگان برده‌‌اند.

این ویدئو اولین دیدار خانم محمدی با مادرش را نشان می‌دهد؛ مادرش به زبان تورکی آزربایجانی و با گریه به دخترش خوشامد می‌گوید:

رئیس کل دادگستری استان زنگان گفته است: «مجازات نرگس محمدی با استفاده از قانون اخیرالتصویب کاهش مجازات حبس، تقلیل یافت و او از زندان آزاد شد.»

نیارکی عنوان کرده که دادگاه درباره خانم محمدی اعمال تخفیف کرد و او «با رأفت اسلامی آزاد شد». به گفته او «نرگس محمدی ۱۰ سال مجازات حبس لازم‌الاجرا داشت که با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس و موافقت دادگاه، میزان حبس او به هشت و نیم سال کاهش پیدا کرد و با پایان محکومیت هشت سال و نیم حبس، شب گذشته از زندان آزاد شد.»

همسر نرگس محمدی تأکید می‌کند که تمام زندان نرگس خلاف قوانین بین‌المللی و حتی قوانین داخلی خود ایران بوده است.

تقی رحمانی استفاده از واژه «رأفت اسلامی» را بی‌معنا دانسته و به دویچه‌وله می‌گوید: «رأفت اسلامی یعنی رهبر او را مورد عفو قرار دهد. مجلس یک قانونی را تصویب کرده و بر اساس آن نرگس آزاد شده است. کجای این رأفت اسلامی است؟»

مجلس شورای حکومت ایران در اردیبهشت امسال قانون «کاهش مجازات حبس تعزیری» را تصویب کرد. بر اساس این قانون کلیه حبس‌های تعزیری، یک درجه کاهش یافته‌اند، به‌عنوان مثال حبس ابد به حبس درجه یک تبدیل می‌شود.

تقی رحمانی همچنین ابراز امیدواری می‌کند که مانعی برای دیدار نرگس با فرزندانش از سوی مقامات قضایی و امنیتی ایجاد نشود و او بتواند با فرزندانش دیدار کند. همسر و فرزندان خانم محمدی در فرانسه به سر می‌برند.

نرگس محمدی از اردیبهشت ۱۳۹۴ برای سپری کردن محکومیت ۱۶ ساله خود زندانی بود. شش سال این محکومیت را به دلیل تبلیغ علیه نظام و ۱۰ سال  دیگر را به خاطر فعالیت او در کمپین «گام به گام تا لغو مجازات اعدام» صادر کرده بودند.

مطابق قانون مجازات اسلامی در ایران ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجرا بود که بر اساس قانون مصوب مجلس این ۱۰ سال به هشت سال و نیم کاهش یافت. نرگس محمدی پس از پنج سال ونیم زندان با احتساب دو سال و نیمی که پیش‌تر در زندان بوده، از زندان آزاد شده است.

خانم محمدی اولین بار در اردیبهشت ۸۹ دستگیر و به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال کاهش یافت. او در دوران بازجویی و زندان به بیماری اعصاب و روان و فلج عضلانی مبتلا شد و در تابستان ۹۱ پس از انتقال به بیمارستان و رأی پزشکان مبنی بر عدم تحمل حبس آزاد شد.

وی بار دیگر در اردیبهشت ۹۴ بازداشت شد. او در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

در مهرماه ۹۵ شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را تائید کرد.

این فعال مدنی که در دی ماه ۹۸ با ضرب و شتم به زندان زنگان منتقل شده بود، در زندان زنگان به کرونا مبتلا شد و به همین دلیل کارزاری برای آزادی او شکل گرفت.

اما بخش خبری ۲۰:۳۰ صدا و سیمای حکومت ایران فیلم کوتاهی از او را در بهداری زندان پخش کرد که به پزشک می‌گفت حالش خوب است.

پس از پخش این فیلم، خانم محمدی نامه‌ای از زندان نوشت و توضیح داد که در حالی که رمق نداشته و با هر نفس به سرفه می‌افتاده، به او سرم ویتامین وصل کردند و یک روز بعد او را به‌اجبار به بهداری بردند.

خانم محمدی نوشت شب در داخل بند خبر تلویزیون را دید و آنجا پی برد که دکتر رفتن اجباری برای چه بوده است.

او در آن نامه پس از شرح تمامی اذیت و آزارها از جمله قطع تلفن او با فرزندانش نوشت: «من نگران این‌ها نیستم. هیچ مطالبه فردی ندارم. من بعد از کشتارهای دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ یک جای دیگر ایستاده‌ام. اصلاح‌طلبی عهد ما نبود، راهکار ما بود برای عهد دیگری. من به آن عهد وفادارم و هیچ سر آشتی ندارم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *