صفحه اصلی / آذربایجان / آقای «احمد اوبالی» مصاحبه‌ای با «سازمان بین‌المللی نظارت بر حقوق بشر IOHR» انجام داد

آقای «احمد اوبالی» مصاحبه‌ای با «سازمان بین‌المللی نظارت بر حقوق بشر IOHR» انجام داد

سازمان بین‌المللی نظارت بر حقوق بشر IOHR، در مورد ملت آذربایجانی‌جنوبی و حقوق نقض شده آن‌ها، با احمد اوبالی، بنیان‌گذار و مدیر تلویزیون آذربایجان جنوبی مصاحبه کرده است.

آقای «احمد اوبالی» ابتدا در مورد انقلاب علیه پهلوی‌ها در ایران و اینکه این انقلاب مورد انتظار مردم نبود، صحبت نمود و دستگیری غیرقانونی وی در جوانی توسط رژیم تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ‌گونه اتهامی را بیان نمود.

وی در ادامه مصاحبه، به تشریح جزئیات سرکوب رژیم ایران علیه وی و خانواده‌اش در دهه ۱۹۸۰ پرداخت.

آقای احمد اوبالی، همچنین خاطرنشان نمود: «فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به او و سایر فعالان آذربایجان جنوبی انگیزه جدیدی در تلاش برای آزادی، تأسیس انجمن فرهنگی آذربایجان در ۱۹۹۵، کنگره آذربایجانی‌ها در ۱۹۹۷ و تأسیس تلویزیون آذربایجان جنوبی داد.»

وی در مورد استقرار تلویزیون خود از طریق منبع مالی خود، مشکلاتی که در این مسیر با آن روبرو شده و درخواست‌های وی برای حمایت مالی از کانال تلویزیونی صحبت نمود.

بنیان‌گذار گوناز تی وی همچنین به این سازمان اطلاع داد که این کانال نه‌تنها برای آذربایجانی‌ها، بلکه به سایر اقلیت‌های قومی ساکن در ایران مانند ترکمن‌ها، عرب‌ها و بلوچ‌ها، با تمرکز بر حقوق بشر و عدم ترویج خشونت، پخش رایگان اختصاص می‌دهد.

وی همچنین پاسخی کوتاه به برخی از اتهامات علیه تلویزیون گوناز تی وی داد و مجدداً تأکید كرد كه گوناز تی وی، وابسته به هیچ كشور یا سازمانی نیست و یك سازمان رسانه‌ای مستقل است كه درزمینهٔ حقوق بشر فعالیت می‌کند.

آقای اوبالی، درباره اتهامات رژیم ایران پس از تأسیس تلویزیون گوناز تی وی و همچنین تهدیدات علیه وی و اعضای خانواده وی، صحبت نمود و اظهار داشت که هیچ تهدیدی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد.

بر اساس این مصاحبه، روزنامه‌نگار از آقای احمد اوبالی پرسید که «چرا سازمان‌های حقوق بشری گزارشی یا اطلاعاتی درباره نسل‌کشی فرهنگی حکومت ایران درباره آذربایجانی‌ها که اقلیت اصلی و حدود ۶۰ درصد از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند، منتشر نکردند؟»

آقای اوبالی در پاسخ اظهار نمود: «سازمان‌های حقوق بشری، ازجمله گروه‌های ایرانی، علاقه‌ای به ابراز خواسته‌های آذربایجان جنوبی و برجسته کردن مسیر نهضت مدنی که آذربایجانی‌ها انتخاب کرده‌اند، ندارند و بیشتر به فعالیت‌های دیگر متمرکز هستند.»

وی همچنین تعدادی از فعالان آذربایجان جنوبی را که به حبس طولانی‌مدت محکوم‌شده‌اند را، موردتوجه سازمان بین‌المللی نظارت بر حقوق بشر قرارداد.

مدیر تلویزیون گوناز تی وی، خاطرنشان کرد: «ملت آذربایجان‌جنوبی خواستار اجرای مفاد قانون اساسی ایران درزمینهٔ آموزش به زبان مادری، می‌باشند که حقوق آن‌ها نقض شده است.»

آقای احمد اوبالی در مورد شیوع ویروس کرونا و وضعیت سه فعال آذربایجان جنوبی بازداشت‌شده در زندان اوین، فشار حکومت ایران بر فعالین و دستگیری تماشاگران تلویزیون گوناز تی وی در گذشته و حال، تهدیدات سایبری، فعالیت‌های آینده کانال تلویزیونی و سازمان‌دهی تشکیلاتی ملت آذربایجان جنوبی صحبت نمود.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *