صفحه اصلی / آذربایجان / آمار بالای خودکشی در ایران/ آذربایجان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

آمار بالای خودکشی در ایران/ آذربایجان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

سال گذشته ۱۰۰ هزار اقدام به خودکشی در ایران ثبت شده که بخش های بزرگی از مناطق آذربایجان جنوبی از جمله زنجان، آذربایجان شرقی و اردبیل،هم چنین استان های قزوین و همدان جزو استانهای با میزان خودکشی بالاتر از میانگین کشوری هستند.

مریم عباسی‌نژاد، مسئول برنامه «پیشگیری از خودکشی» در وزارت بهداشت این آمار را اعلام کرده است.

عباسی‌نژاد گفته کمترین آمار خودکشی متعلق به دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است و آمار مرگ ناشی از خودکشی در ۱۸ استان نیز بالاتر از میانگین کشوری است.

بنابر همین گزارش، این ۱۸ استان شامل ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، گیلان، زنجان، همدان، فارس، قزوین، آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان، مازندران، تهران، بوشهر، کردستان، مرکزی و چهارمحال بختیاری هستند.

از سال ۹۴ تا سال ۹۷ میزان اقدام به خودکشی در کشور «با شیب ملایم» افزایش یافته و از ۹۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر به ۱۲۵ تن در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

عباسی‌نژاد درباره توزیع سنی و خانوادگی اقدام‌کنندگان به خودکشی هم گفته که حدود ۷۵ درصد آنها در رده ۱۵ تا ۳۴ سال و حدود ۵۰ درصد نیز متأهل بودند.

به گفته وی «بالاترین میزان اقدام به خودکشی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال است و میزان فوت ناشی از خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.»

براساس این گزارش حدود ۵۳ درصد از اقدام‌کنندگان به خودکشی تحصیلات زیر دیپلم داشته‌اند و ۷۳ درصد از آنان ساکن مناطق شهری یا حاشیه شهرها بوده‌اند.

هشتاد و دودرصد اقدام به خودکشی با دارو انجام می‌شود و در ایران شماره تلفن ۱۲۳ مخصوص اورژانس اجتماعی برای خودکشی و شماره تلفن ۱۴۸۰ ویژه مشاوره در بهزیستی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *