صفحه اصلی / آذربایجان / آنکارا: مراسم بزرگداشت نویسنده و معلم برجسته آذربایجان‌جنوبی؛ «صمد بهرنگی» توسط سازمان بین‌المللی فرهنگی «تورک‌سوی»+ تصویر

آنکارا: مراسم بزرگداشت نویسنده و معلم برجسته آذربایجان‌جنوبی؛ «صمد بهرنگی» توسط سازمان بین‌المللی فرهنگی «تورک‌سوی»+ تصویر

سازمان بین‌المللی فرهنگ تورکی؛ «تورک‌سوی» (Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı) به مناسبت هشتادمین سالگرد تولد نویسنده و شاعر برجسته آذربایجان‌جنوبی، «صمد بهرنگی» پانل یادبود و گرامی‌داشت برگزار خواهد کرد.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی، مرکز فرهنگی بین‌المللی فرهنگ تورکی در مقر پایتخت کشور ترکیه؛ آنکارا با مشارکت ۱۴ کشور، مراسم یادبود و بزرگداشت برای شاعر بزرگ آذربایجان‌جنوبی برگزار خواهد کرد.

در این مراسم اشخاص ذیل در خصوص این معلم بزرگ آذربایجان سخنرانی خواهند کرد.

۱- دکتر بلال چاکئجی (معاون دبیرکل تورک‌سوی)،

۲- دکتر یعقوب عمراوغلو (رئیس اتحادیه نویسندگان اورآسیا)،

۳- دکتر نازلی‌رعنا گورل (مدرس بازنشسته دانشگاه عزت بایزال)،

۴- دکتر رضا هیئت (عضو هیئت علمی دانشگاه آنکارا)،

۵- دکتر غمزه قیزم آوجی اوغلو (عضو هیئت علمی دانشگاه سلجوق)

۶- دکتر سایمان آروز (عضو اتحادیه نویسندگان آذربایجان و شاعر) به سخنرانی خواهند پرداخت.

همچنین این مراسم بزرگداشت با شرکت گروه های موسیقی و هنرمندی «رامین ماراغالی» و گروه موسیقی و انجمن رقص مردمی خزر آذربایجان همراه خواهد بود.

مراسم یادبود و بزرگداشت شاعر برجسته و معلم آذربایجان‌جنوبی در «مرکز سازمان بین‌المللی تورک‌سوی» راس ساعت ۱۵ به وقت آنکارا، روز پنج‌شنبه ۲۳ ژانویه (۳ بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

Yer: Oran, Ferit Recai Ertuğrul Cd. No:8, 06450 Çankaya/Ankara

Çağ və saat: 23 Ocak – saat 15:00

صمدبهرنگی، معلم برجسته و بسیار دلسوز آذربایجانی و آموزگارکودکان محروم آذربایجان جنوبی، پژوهش‌گر فولکلور آذربایجانی، منتقد اجتماعی، داستان نویس، شاعر و مترجم به طرز اسرارآمیزی در سن ۲۹ سالگی در رودخانه آراز غرق شد.

آرامگاه صمد بهرنگی در امامیه تبریز است. بر سنگ مزار او عبارت «دوست از دست رفته بچه ها» نقش بسته است.

عمر مؤثر آثار و افکار صمد بسی فراتر از عمر کوتاه اوست. قصه‌های او، که بیشتر توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ می‌شدند، نوعی قهرمان‌گرایی بدون خودپرستی را در میان نسل جوان گسترش دادند.

شخصیتی بی نظیر که از دردهای آذربایجان به دنیا آمد، در معنویات و فرهنگ غنی این سرزمین ثروتمند اما رنجکش قد کشید و با دردهای کودکان و رنجکشان تبدیل به شخصیتی جهانی شد.

حال این شخصیت بسیار برجسته و معروف برای ملت آذربابجان‌جنوبی توسط سازمان «تورک‌سوی» که وظیفهٔ اداره مشترک فرهنگ و هنر تورک‌ها دارد، در دنیای تورک گرامی داشته خواهد شد.

دبیرکل کنونی این سازمان دوسن کازینوف وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قزاقستان است و دفتر سازمان بین‌المللی فرهنگ تورکی در آنکارا واقع شده‌است.

سازمان بین‌المللی فرهنگ تورکی در باکو و استانبول که در آن وزرای فرهنگ از آذربایجان‌شمالی، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکیه و ترکمنستان اعلام تعهد خود را به همکاری در یک چارچوب فرهنگی مشترک را در جلساتی طول سال ۱۹۹۲ اعلام نمودند.

پس از آن موافقتنامه تأسیس این سازمان در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۳ در آلماتی توسط اعضای این شورا تصویب شد.

همچنین این سازمان در سال ۱۹۹۳ تاسیس و از سال ۱۹۹۶ (به مدت بیست و چهار سال) با یونسکو توافق‌نامه همکاری انعقاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *