صفحه اصلی / آذربایجان / اتاق بازرگانی تبریز: اقتصاد آذربایجان در ۴ سال گذشته ۵ پله سقوط کرد

اتاق بازرگانی تبریز: اقتصاد آذربایجان در ۴ سال گذشته ۵ پله سقوط کرد

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان در ۴ سال گذشته ۵ پله سقوط کرده است گفت: «دولت، استانداری، ادارات و… همه در این سقوط سهیم هستند.»

امروز چهارشنبه ۸ اسفندماه ۹۷، «یونس ژائله» از سقوط ۵ پله ای اقتصاد آذربایجان در ۴ سال گذشته خبر داد و گفت: «دولت، استانداری، ادارات و… همه در این سقوط سهیم هستند اما در این بین بنگاه‌هایی داشتیم که با رشد مواجه بودند و می‌توانستند به بقیه صنایع استان کمک کنند ولی اراده‌ای وجود نداشت.»

به نوشته تسنیم، وی با بیان اینکه «بانک‌ها منابع مالی را در استان جمع کردند و به جای سرمایه گذاری در تولید و تجارت در جایی غیر از آن سرمایه گذاری کردند»، افزود: «این بانک‌ها حتی بخشی از سرمایه این استان در تهران هزینه می‌کنند و استان از این منابع بی‌بهره هستند.»

ژائله، آموزش مهارت تجارت، تولید، اشتغال و… را مهم دانست و گفت: «مهارت تجارت در آذربایجان شرقی در مقایسه با دنیا در سطح پایینی قرار دارد. هزاران جوان ما بیکار هستند و کارخانجات بزرگ ماشین سازی در تعطیلی و مشکلات کاری هستند لذا باید اتاق بازرگانی در این برهه نقش ایفا کند.»

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عضویت اعضای اتاق تبریز در اتاق ایران گفت: «در اتاق ایران لابی‌گری خاصی وجود دارد. برخی گروه‌های خاص انتخاب شده اند و برای لابی با این افراد، نفرات خاصی می‌خواهد اما در دوره آینده امیدوارم شمالغرب با تشکیل کنسرسیوم ویژه بتواند در اتاق ایران عضو موثر داشته باشد.»

فقر و بیکاری ناشی از عدم سرمایه گذاری دولت ایران در آذربایجان، اصلی ترین عامل بیکاری، فقر و مهاجرت از آذربایجان می باشد. سالانه هزاران تن از جوانان آذربایجان جنوبی برای یافتن شغل و درآمد مناسب، راهی شهرهای فارس نشین صنعتی مرکز کشور می شوند.

پیشتر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی دلیل پایین بودن نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی را «مقوله مهاجرت» خواند و از وجود «۱۵۰ هزار جمعیت بیکار در استان» خبر داد.

داوود بهبودی با اشاره به اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰، آمارها نشان از «افزایش مهاجرت» است و این اتفاق دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی داشته و ریشه دارتر است، افزود: «حلقه اول مهاجرت ما نخبگان و سرمایه گذاران هستند و کارگران نیستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *