صفحه اصلی / آذربایجان / اجرای «پروژه ذوب مس» در مجتمع مس سونگون به سازمان فاسد «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران واگذار شد

اجرای «پروژه ذوب مس» در مجتمع مس سونگون به سازمان فاسد «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران واگذار شد

در حالیکه سالهاست معدن مس سونگون ورزقان آذربایجان توسط حکومت ایران مورد تاراج قرار گرفته و استحصلات آن به کرمان منتقل می شود، اجرای «پروژه ذوب مس» در مجتمع مس سونگون به سازمان فاسد «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران ایران واگذار شد.

امروز یکشنبه استاندار آزربایجان شرقی از تصویب قرارداد اجرای پروژه ذوب مس در مجتمع مس سونگون توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء خبر داد و ادعا کرد: «با سرمایه‌گذاری بالایی که در این پروژه انجام شده به زودی شاهد فعالیت‌های بزرگی در منطقه خواهیم بود.»

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، گفت: «مجمع عالی شرکت ملی مس ایران اخیراً ۱۵۰ میلیارد تومان برای برای تکمیل بزرگراه خواجه- ورزقان تا مرز نوردوز، ۳۵ میلیارد تومان برای ایجاد پایگاه امداد هوایی ارسباران (قاراداغ) و ۵۰ میلیارد تومان برای ایفای تعهدات اجتماعی خود اعتبار تخصیص داده و با شروع پروژه ذوب مس، امکانات خوبی در منطقه ایجاد خواهد شد.»

این اعتبارات ناچیز در حالی توسط استاندار آزربایجان شرقی بزرگنمایی می شود که این مبلغ تنها درآمد ۵ روز معدن سونگون ورزقان است که روزانه به کرمان منتقل می شود. در خردادماه ۱۴۰۰ پورمحمدی استاندار آزربایجان‌شرقی در اعتراف به تاراج معدن مس سونگون آزربایجان توسط حکومت فارس‌گرای ایران گفته بود: «هر روز به میزان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از مس‌سونگون ورزقان به کرمان می‌رود اگر همین پول در خود استان بماند اینجا بهشت می‌شود.»

قرارگاه خاتم‌الانبیاء از سازمانهای زیرمجموعه سپاه پاسداران ایران است. این سازمان فاسد با استفاده از رانت حکومتی و با حذف سایر رقبا، پروژه های سودآور میلیاردی را در اختیار می گیرد و با تاخیر چندین ساله در اجرای پروژه ها، آنرا به منبع درآمدی برای خود تبدیل می کند. این پروژه ها معمولا بدون نظارت مهندسان مستقل اجرایی می شوند و پس از پایان نیز همواره با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

این پروژه در حالی به سازمان فاسد قرارگاه خاتم واگذار شده که هفته گذشته امام جمعه ورزقان ضمن انتقاد از تاراج معدن مس سونگون آزربایجان توسط مسئولان ایران و طفره رفتن آنان از سرمایه گذاری در آزربایجان گفته بود: «بیش از ۳ سال است که قول هایی داده شده که طرح های توسعه مس سونگون در این استان بزودی اجرا می شود که متاسفانه همچنان عملی نشده و مسئولین ارشد استان و شهرستان بدانند شرکت ملی مس ایران نمی خواهد به آذربایجان توجه کرده و سرمایه گذاری نماید.»

معدن مس سونگون در ورزقان بزرگترین معدن مس خاورمیانه است و ۴٠درصد مس تولیدی ایران از ذخایر این معدن عظیم آزربایجان تامین می شود. حکومت ایران از تولید شمش مس این معدن در آزربایجان جلوگیری کرده و خاک آن به صورت خام به کرمان منتقل شده و در آنجا به شمش تبدیل می کند.

در مردادماه ۹۹ «اللهوردی دهقانی» نماینده ورزقان در مصاحبه با «آناج» با تایید چپاول معدن مس سونگون آزربایجان توسط دولت ایران، اذعان کرد سهم آزربایجان از درآمد سالانه ۱۳ هزار میلیارد تومانی معدن سونگون ورزقان «تقریبا هیچ» است.

در نتیجه سیاست های تورک ستیزانه حکومت ایران، فعالیت این معدن عظیم نه تنها سودی برای آزربایجان نداشته بلکه سبب تخریب گسترده جنگل ها و منابع طبیعی قره داع شده است. از سوی دیگر مسئولان ایران با استخدام سیستماتیک غیربومیان کُرد در این معدن، این منبع عظیم آزربایجان را به تهدیدی برای آزربایجان بدل کرده اند.

در آذرماه ۹۹ شرکت «پاوان» که از طرف تهران، پیمانکاری فاز سه متجمع معدن مس سونگون ورزقان را در دست گرفته، کارگران تورک بومی را اخراج کرد و کارگران غیربومی و مهاجر کرد را به جای آنها استخدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *