صفحه اصلی / آذربایجان / استاد دانشگاه ترکیه: پیروزی قره‌باغ؛ کریدور پیوند ترکیه و آذربایجان

استاد دانشگاه ترکیه: پیروزی قره‌باغ؛ کریدور پیوند ترکیه و آذربایجان

پروفسور هالوک سلوی، مدیر مرکز پژوهش‌های روابط ترک و ارمنی دانشگاه ساکاریا در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی در رابطه با آزادی قره‌باغ کوهستانی گفت: “این پیروزی پیوند ترکیه و آذربایجان را مستحکم‌تر کرد.

سلوی با بیان این که این پیروزی ۲۰ سال پیش نیز اجنتاب‌ناپذیر بود، اظهار داشت: “اما برخی کشورها در جهت خرسندی ارمنستان، آذربایجان را به خود مشغول کردند”.

این استاد دانشگاه ترکیه‌ای در رابطه با موضع ایران در زمینه درگیری‌های قره‌باغ و تغییر رویکرد مذکور با اعتراض ترک‌های آذربایجان این کشور گفت: “ترکیه و آذربایجان با شعار یک ملت و دو دولت حاکمیت خود را در منطقه برقرار کردند. ایران در وهله نخست برای ناموفقیت ترکیه از ارمنستان حمایت کرد اما با اعتراض ترک‌های این کشور از این موضع عقب نشینی کرد”.

وی با اشاره به این‌که ایران از هفته دوم درگیری‌ها موضع بی طرف در پیش گرفت، گفت: “با پیروزی آذربایجان در ششمین هفته این درگیری‌ها بیش از ۱ میلیون از اهالی قره‌باغ به سرزمینشان برخواهند گشت. باید از جنبه دیپلماسی نیز در این زمینه پیروزی‌های دیگری رقم بخورد. ترکیه باید از این کریدور منتهی به آسیای میانه در میز مذاکرات نیز صیانت کند”.

مدیر مرکز پژوهش‌های روابط ترک و ارمنی دانشگاه ساکاریا با تاکید بر ضرورت اسکان مجدد مردم قره‌باغ به این منطقه در زمینه استحکام و پایداری این پیروزی گفت: “مردم قره‌باغ در اوایل اشغال سرزمینشان روزهای سختی را سپری کردند، اما با بهبودی وضعیت اقتصادی آذربایجان، زندگی شهری جدیدی را ایجاد کردند. هم اکنون بازگرداندن آن‌ها به قره‌باغ کار دشواری خواهد بود”.

وی در زمینه وضعیت معادن و ارزش آن در این منطقه گفت: “اگر از این معادن به خوبی بهره‌برداری شود، فرصت‌های خوبی برای مردم این منطقه ایجاد خواهد شد”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *