صفحه اصلی / آذربایجان / اعلام موجودیت جمهوری آذربایجان غربی در تبعید

اعلام موجودیت جمهوری آذربایجان غربی در تبعید

 جمهوری آذربایجان غربی  با مرکزیت ایروان از سوی یک هیئت به ریاست پروفسور قافار چاخماقلی در تبعید اعلام موجودیت کرد.

یک هیئت متشکل از چهرهای سیاسی-اجتماعی آذربایجانی که ریاست آن را استاد دانشگاه کایسری ترکیه و ارمنی شناس معروف «قافار چاخماقلی» برعهده دارد، موجودیت «جمهوری آذربایجان غربی» را رسما اعلام کردند.

پروفسور چاخماقلی یکشنبه (۲۱ اردیبهشت) در مصاحبه با خبرگزاری «توران» گفت: مدتها بود که ایده تشکیل این جمهوری در جمهوری آذربایجان و ترکیه مطرح بود که با گردهم آمدن گروهی از مهاجرین جمهوری آذربایجان غربی (ایروان) از اقصی نقاط جهان، این اقدام تاریخی در نهایت صورت گرفت.

او افزود: ابتدا شورای ملی تشکیل خواهد شد، سپس به صورت مرحله ای انتخابات پارلمان انجام گرفته و در نهایت این جمهوری شکل خواهد گرفت.

به گفته پروفسور چاخماقلی اکثریت اعضای جمهوری آذربایجان غربی متشکل از چهره های روشنفکر خواهد بود و هدف اصلی این جمهوری آزادسازی ایروان، زنگیلان، گوئیچه، زنگزور، گومرو، درلیز و تمامی مناطق آذربایجان است که از سوی ارمنستان اشغال شده است.

این ارمنی شناس معروف ادامه داد: تاریخ نشان می دهد که اقدام ما در اعلام این جمهوری حقانیت دارد. در طول قرن ها ما همیشه در آذربایجان غربی سکونت داشته و دارای دولت بوده ایم. دولت ما هرگز در آنجا تبعیض نژادی و مذهبی اعمال نکرده است. دولت ایروان که از بقایای دولت آذربایجان بود، خیلی هم در گذشته و تاریخ قدیمی نیست. روسیه پس از اشغال ایروان به دولتمداری ما در آنجا خاتمه داد. درسال ۱۹۱۸ میلادی ایروان با درنظر گرفتن تعهداتی به ارمنستان الحاق شد اما ارامنه نه تنها به تعهداتشان از جمله خودمختاری به ایالت زنگزور تن ندادند بلکه قاراباغ را نیز اشغال کردند.

با حمایت مسکو مساحت ارمنستان از ۹ هزار کیلومترمربع به ۲۹ هزار کیلومتر مربع گسترش یافت. پاکسازی نژادی ارمنستان از آذربایجانی ها از سال ۱۹۱۸ آغاز و در ۱۹۸۸ این پاکسازی اتمام یافت، در نتیجه حتی یک آذربایجانی نیز در آذربایجان غربی سکونت ندارد.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *