صفحه اصلی / آذربایجان / امروز ۲۸-مین سالگرد فاجعه نسل کشی خوجالی توسط ارمنستان

امروز ۲۸-مین سالگرد فاجعه نسل کشی خوجالی توسط ارمنستان

۲۸ سال از فاجعه تلخ نسل کشی ترکان آذربایجان در خوجالی توسط ارمنستان اشغالگر می گذرد.

در نیمه شب ۲۵ فوریه منتهی به ۲۶ فوریه سال ۱۹۹۲ (دوم اسفند) ارامنه با شرکت مستقیم لشکر ۳۳۶ شوروی سابق که در آن برهه در شهر خان کندی قاراباغ مستقر بودند به شهر خوجالی حمله کردند.

 در آن زمان در خوجالی حدود ۷ هزار آذربایجانی سکونت داشت اما در کمتر از یک روز تمامی شهر با خاک یکسان شد.

کودکان زنان افراد سالمند و بیمار با سفاکی غیر قابل تصوری به قتل رسیدند. ارمنی ها در آخرین سالهای قرن بیستم جنایت تاریخی دیگری – فاجعه نسل کشی خوجالی را پدید آوردند در این قتل عام و نسل کشی ۶۱۳ نفر از اهالی بی دفاع شهر خوجالی کشته شدند که از این تعداد ۱۰۶ نفر زن , ۸۳ نفر کودک و خردسال و ۷۰ نفر پیر و کهنسال بودند .

در نتیجه این فاجعه بیش از هزار نفر از اهالی غیر نظامی با اثابت گلوله مستقیم با درجات مختلف بدنی معلول شدند که ۷۶ نفر از معلولین را پسران و دختران نا بالغ تشکیل می دهند در این فاجعه ۱۲۷۵ نفر به اسارت درآمدند و ۱۵۰ نفر هم مفقود شدند.

اعضای ۸ خانوار به طور کامل قتل عام شده که ۲۵ کودک پدر و مادر و ۱۳۰ کودک هم یکی از والدین خود را از دست داده اند آنان که فقط جرمشان مسلمان و ترک بودنشان بود در آن روز زنده زنده در آتش سوزانده شده و سرهایشان بریده شده پوست بدنشان کنده و چشمان کودکان از حدقه بیرون آورده شده شکم زنان حامله با نیزه پاره پاره شده بود.

 قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل متحد جنایات ارمنستان در طول جنگ قره‌باغ ، به‌ویژه خوجالی را محکوم کرده و  تاکنون ۱۱ کشور نیز قتل عام را بعنوان نسل‌کشی به رسمیت می شناسد.

اعمال ارامنه در ارتکاب قتل عام خوجالی ضمن آنکه نمونه آشکار از نقض وقیحانه حقوق بشر و بی اعتنایی بی شرمانه به قوانین حقوق بین المللی بشمار می آید که با کنوانسیون ژنو, منشور جهانی حقوق بشر, معاهدات مختلف بین المللی در باره حقوق مدنی ,سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ,منشور جهانی کودکان, منشور جهانی در باره حفاظت از زنان و کودکان هنگام وضعیت فوق العاده و مناقشات دیگر حقوق بین المللی ضدیت آشکار دارد.

امروز در شرایطی که تمام جهان علیه تروریسم به مبارزه برخاسته است تروریسم ارمنی باید از سوی جامعه جامعه جهانی افشا شده و پاسخ شایسته خود را بیابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *