صفحه اصلی / آذربایجان / اورمیه: اجرای حکم «شلاق» و جزای نقدی «علی عزیزی» و «ائلیار حسین‌زاده»

اورمیه: اجرای حکم «شلاق» و جزای نقدی «علی عزیزی» و «ائلیار حسین‌زاده»

حکم شلاق دو تن از فعالین ملی مدنی آذربایجانی به همراه ۱۵میلیون ریال جزای نقدی جایگزین ۸ ماه حبس تعزیری در آذربایجان‌غربی به اجرا درآمد. مجازات شلاق از منظر بین‌المللی، ناقض حقوق بشر است.

به گزارش گاماج به نقل از گوناز تی وی، امروز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه، حکم شلاق و جزای نقدی جایگزین حبس برای دو تن از فعالان ملی مدنی آذربایجان‌جنوبی؛ «علی عزیزی» و «الیار حسین‌زاده» در شعبه ۷ اجرای احکام مجتمع بهشتی شهرستان اورمیه در استان آذربایجان‌غربی به اجرا در آمد.

پیشتر شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو مجتمع بهشتی اورمیه (۱۰۱جزائی سابق) به ریاست دادرس «حمید گلی‌نژاد»، طی حکمی ۶ تن از فعالین ملی مدنی اورمیه‌ای بنام‌های علی عزیزی، کیوان پاشایی، امین زارع، سالار طاهرافشار، الیار حسین‌زاده، یاسین حسن‌پور را با اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات و اعتراضات غیرقانونی و بستن خیابان” به استناد ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، به پرداخت ۱۵میلیون ریال جزای نقدی جایگزین ۸ ماه حبس تعزیری و تحمل ۲۰ ضربه شلاق تعزیری در محل مسقف و غیر ملاعام با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم نموده بود.

حکم صادره برای ۳ تن از فعالین به نامهای «سالار طاهر افشار،کیوان پاشایی و امین زارع» به مدت ۳ سال تعلیق شده است.

علی عزیزی بعلت بازداشت در بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز در زمان دادگاه، نتوانسته بود در جلسه محاکمه حاضر شود و پس آزادی با تودیع قرار وثیقه با تقاضای واخواهی وی جلسه محاکمه این فعال آذربایجانی مجددا برگزار گردید که شعبه مذکور دفاعیات ایشان و خانم فاطمه ستاری را بلاوجه دانسته رای صادره را “عینا” تایید کردند.

لازم به یادآوریست سازمانهای حقوق بشری اجرای مجازات شلاق در محاکم ایران را نقض قوانین حقوق بشر و مصداق بارز شکنجه میدانند.

فشار مجامع جهانی باعث گردیده اخیرا کشور عربستان این مجازات را به کلی از سیستم قضایی کشورش حذف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *