صفحه اصلی / آذربایجان / بازداشت خبرنگار آذربایجانی به دلیل انتشار گزارشی درباره شاعر نژادپرست ایرانی+ فیلم

بازداشت خبرنگار آذربایجانی به دلیل انتشار گزارشی درباره شاعر نژادپرست ایرانی+ فیلم

«یاور سلطانی» فعال رسانه ای آذربایجانی و خبرنگار صحفه اینستاگرامی «ماکو تایمز» به دلیل انتشار گزارشی درباره «نژادپرست بودن فردوسی» و برداشته شدن مجسمه این شاعر نژادپرست از میدان «هفته فلکه‌سی ماکو»، ظهر امروز دوشنبه ۲۳ تیر۹۹ توسط  ماموران اطلاعات سپاه در ماکو بازداشت شد.

این فعال رسانه ای روز ۱۲ تیرماه ۹۹، با انتشار ویدیویی، به اعتراضات ضدنژادپرستی و برداشتن مجسمه شخصیت های نژادپرست در شهرهای مختلف جهان اشاره کرده بود. او در ادامه از برداشته شدن مجسمه فردوسی در میدان «هفته فلکه‌سی» ماکو توسط شورای این شهر خبر داده و گفته بود «امیدواریم مجسمه این شاعر که سنگ بنای نژادپرستی در ایران را بنا نهاده دیگر به این مکان بازگردانده نشود.»

آقای سلطانی همچنین با خواندن اشعار نژادپرستانه‌ و زن ستیزانه فردوسی، تاکید کرده بود که «افکار نژادپرستانه در هر جای جهان که باشد باید نابود گردد.»

شورای شهر ماکو پس از انتشار این گزارش، اعلام کرد که این مجسمه در راستای «بهسازی و ترمیم» برداشته شده است و  پس از چند روز نیز مجسمه این شاعر نژادپرست در میدان مذکور دوباره نصب شد.

این خبرنگار پیشتر روز ۲۰ تیرماه توسط اطلاعات سپاه احضار شده و در مورد حذف پست مربوط به مجسمه فردوسی، مورد تهدید قرار گرفته بود اما او از این اقدام سرباز زده بود.

یاور سلطانی دانش آموخته رشته‌ مکانیک از دانشگاه سراسری اورمیه و دانشجوی عمران در دانشگاه آزاد ماکو می‌باشد. وی مدیر پیج اینستاگرامی ماکو تایمز بوده و طی سالهای اخیر مسائل شهری و اجتماعی ماکو و آذربایجان را در این رسانه خبری پوشش داده است.

فردوسی از شاعران فارسی زبان منفور در آذربایجان است که با اشعار ترک ستیزانه، عرب ستیزانه و زن‌ستیزانه‌اش همواره مورد انتقاد فعالین حقوق بشری و ملل غیرفارس در ایران بوده است. چند سال پیش برداشته شدن مجسمه این شاعر ترک ستیز در شهر سلماس نیز خبرساز شده و خشم پان ایرانیست ها را برانگیخته بود.

 نمونه‌هایی از اشعار نژادپرستانه و زن ستیزانه فردوسی:

«زن و اژدها هر دو در خاک به – جهان پاک از این هر دو ناپاک به

زنان را ستایی سگان را ستایی – که یک سگ به از صد زن پارسای»

«به صد ترک بیچاره بدنژاد – که نام پدرانشان ندارند یاد»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *