صفحه اصلی / آذربایجان / تبریز: خانه باقرخان در میان تلی از خاکستر + فیلم

تبریز: خانه باقرخان در میان تلی از خاکستر + فیلم

خانه باقرخان معروف به «سالار ملی» در میان تلی از خاکستر به حال خود رها شده است.

خانه تاریخی باقرخان که در اثر بی‌توجهی مسئولان ایران، بصورت مخروبه در محله «سالاری» تبریز رها شده، روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه ۹۸، آتش گرفت و اکنون در میان تلی از خاکستر قرار گرفته است.

پیشتر فعالین ملی آذربایجان و دوستداران میراث فرهنگی بارها نسبت به وضعیت اسفناک این خانه تاریخی هشدار داده و خواستار مرمت و بازسازی آن شده بودند.

این خانه تاریخی در نتیجه بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی ایران، مخروبه شده و به زباله دانی و محل تجمع معتادان تبدیل شده و وضعیت نابسامان آن، صدای همسایه‌ها را نیز در آورده است.

دیوار این خانه کاملا تخریب شده و تنها درب دوره قاجاری آن پابرجا مانده است. سقف آن نیز در بسیاری نقاط از فرو ریخته و صدمات زیادی به بدنه آن وارد شده است.

خانه باقرخان هم اکنون نفس های آخر خود را می کشد و اگر اقدام عاجلی برای حفاظت و مرمت آن صورت نگیرد، این خانه تاریخی آذربایجان به طور کامل تخریب می شود.

خانه باقرخان در محله «سالاری» تبریز قرار دارد و یک قرن قدمت دارد با این وجود این خانه دوره قاجاری هنوز در فهرست آثار ملی نیز به ثبت نرسیده است.

لازم به ذکر است در تداوم تخریب و نابودی آثار تاریخی آذربایجان، روز چهارشنبه نیز خانه قاجاری انصاری اورمیه در آتش بی‌تدبیری مسئولان ایران سوخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *