صفحه اصلی / آذربایجان / تبریز: مالکان خانه تاریخی باقرخان آماده واگذاری هستند

تبریز: مالکان خانه تاریخی باقرخان آماده واگذاری هستند

مالکان خانه تاریخی باقرخان؛ سالار ملی آذربایجان(آزربایجان) در دوران مشروطیت، با اعلام اینکه آماده واگذاری این ملک به شهرداری تبریز هستند از بدقولی شهرداری در توافقات پیشین در این زمینه انتقاد کردند.

امروز دوشنبه ۸ دیماه ۹۹، سه تن از نمایندگان مالکان خانه تاریخی باقرخان در گفتگو با خبرگزاری ایرنا آزربایجان شرقی، اعلام کردند آماده همه گونه همکاری برای واگذاری ملک خود به شهرداری تبریز هستند.

آنها با بیان اینکه پیشتر توافقی بین میراث فرهنگی آزربایجان شرقی و شهرداری تبریز جهت خرید این ملک حاصل شده، از اینکه شهرداری تبریز تاکنون گامی در این راستا برنداشته است، گلایه کرده و گفتند: «با وجود اینکه مسئولان شهرداری تبریز ابراز تمایل برای تملک کرده اند اما تاکنون اقدامی عملی از سوی آنها به انجام نرسیده است.»

به گفته آنها، در حالیکه تا چند سال پیش این ملک تنها ۴ نفر وارث داشت این عدد در حال حاضر به ۳۴ نفر افزایش یافته و مجموع مالکان نیز ۴۳ نفر شده است که اگر امروز نسبت به تملک آن اقدام نشود، در آینده با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد.

خانه تاریخی باقرخان، به وسعت ۴۶۰۰ مترمربع در کوچه «سالاری» در محله تاریخی «خیاوان» تبریز واقع شده است. این خانه بیش از یک قرن قدمت دارد اما هنوز در فهرست آثار ملی هم به ثبت نرسیده است.

در نتیجه بی توجهی مسئولان ایران این اثر فاخر تورکان قاجار در آستانه نابودی کامل قرار گرفته و هم اکنون به زباله دانی و محل تجمع معتادان تبدیل شده است. دیوار این خانه کاملا تخریب شده و تنها درب دوره قاجاری آن پابرجا مانده است. سقف آن نیز در بسیاری نقاط از فرو ریخته و صدمات زیادی به بدنه خانه وارد شده است.

ستارخان و باقرخان از مبارزان بزرگ انقلاب مشروطه هستند. آنها برای استقرار مشروطه در ایران مجاهدت های فراوانی کردند اما اکنون حکومت ایران در صدد پاک کردن یاد و خاطره این مجاهدان از حافظه تاریخی ملت آزربایجان است. مزار این دو مجاهد بزرگ آزربایجان نیز همواره مورد بی مهری و بی توجهی مسئولان حکومت ایران بوده است.

در بهمن ماه سال ٩۵، در اقدامی توهین آمیز، مسئولان حکومت ایران بر سر مزار باقرخان «سالار ملی آزربایجان» در پارک مفاخر(طوبی) تبریز، نمایشگاه کفش برپا کردند. پس از اعتراض شهروندان آزربایجانی، مسئولان حکومت این نمایشگاه را برچیدند.

مزار ستارخان «سردار ملی آزربایجان» نیز که در شهر ری تهران قرار دارد، به فراموشی سپرده شده و تخریب شده بود که در سالهای گذشته با همت فعالین ملی آزربایجان مورد بازسازی قرار گرفت و سنگ مزار تخریب شده وی تعویض شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *