صفحه اصلی / آذربایجان / تصویر-گرافیتی‌ «علیرضا‌ فرشی»‌ در مکان‌های‌ فرهنگی و عمومی اردبیل

تصویر-گرافیتی‌ «علیرضا‌ فرشی»‌ در مکان‌های‌ فرهنگی و عمومی اردبیل

گروهی‌ از فعالین‌ فرهنگی‌ و مدنی‌ با نصب‌ تصویر گرافیتی «علیرضا‌ فرشی‌»؛ فعال‌ ملی مدنی آزربایجان‌(آذربایجان)جنوبی‌ روی کتاب‌ها،‌ آنها‌ در مکانهای فرهنگی، هنری، تاریخی و فضای سبز به شکل نمادین قرار دادند.

امروز‌ دوشنبه‌ ۲۳ فروردین‌ ماه ۱۴۰۰‌ گروهی‌ از فعالین‌ فرهنگی‌ و مدنی‌ آزربایجان‌جنوبی با نصب‌ تصویر گرافیتی «علیرضا‌ فرشی‌»؛ فعال‌ ملی مدنی آزربایجان جنوبی‌ روی کتاب‌ و قرار دادن آنها‌ در مکانهای فرهنگی، هنری، تاریخی و فضای سبز در داخل شهر گلچینی از عمده فعالیتهای فرهنگی «علیرضا فرشی» را به شکلی نمادین‌، در معرض عموم‌ قرار دادند.

تصویر ثبت شده گرافیتی علیرضا فرشی روی جلد چندین کتاب‌ و قرار دادن‌ کتابها به شکلی نمادین‌ در اکثر فضاهای فرهنگی و تاریخی شهر اردبیل اشاره ای است به فعالیت‌ های فرهنگی، مدنی و در چهارچوب‌ قانون علیرضا فرشی است.

این فعال آزربایجانی با احداث کتاب خانه تورکی در روستاهای دور افتاده، محروم‌ و فاقد جاده‌ های آسفالتی آزربایجان‌جنوبی و اهدای کتاب و لوازم التحریر به کودکان محروم‌ از تحصیل‌ و بی بضاعت آزربایجانی‌ که‌ در همین‌ چهارچوب با تأثیر گرفتن‌ و زنده نگه داشتن یاد و خاطره معلمانی دلسوز و روشنفکر چون‌ «صمد بهرنگی‌» که‌ بیشتر با نام‌ «عموی کودکان تورک‌ آزربایجانی» شناخته‌ می‌شود‌، به نوعی ادامه‌ دهنده مسیر مقدس صمدها‌ شناخته‌ می‌شود.

آقای فرشی فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف می باشد. ایشان بارها سابقه بازداشت به‌علت فعالیت های مدنی خود از جمله تاسیس کتابخانه به زبان تورکی آزربایجانی در روستاهای دورافتاده آزربایجان و ایجاد کمپین های حمایتی برای تدریس به زبان مادری را دارند.

آقای فرشی تاکنون، علی رغم شیوع ویروس کرونا در زندانهای ایران، به مرخصی اعزام نشده است.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *