صفحه اصلی / آذربایجان / تقدیر از کاشف نسخه سوم ”دده قورقود” در تبریز

تقدیر از کاشف نسخه سوم ”دده قورقود” در تبریز

به همت موسسه «ائل بیلیمی» از استاد «ولی محمد خوجه» پژوهشگر تورکمن و کاشف نسخه سوم «دده قورقود» در تبریز تقدیر به عمل آمد.

این مراسم روز چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۸، در محل دفتر موسسه «ائل بیلیمی» در تبریز برگزار شد.

در این جلسه ابتدا خانم «نواده رضی» مدیر داخلی موسسه ائل بیلیمی ضمن گزارش فعالیت ده ساله این موسسه، از تمامی همکاران و همراهان موسسه تشکر کرد.

در ادامه دکتر حریری اولین مترجم و منتشر کننده کتاب دده قورقود در ایران، دکتر حسین محمد خانی(گونئیلی) و دکتر توحید ملک زاده به سخنرانی در مورد اثر فاخر دده قورقود و نسخه جدیدالکشف آن پرداختند.

در بخش دوم برنامه احمد فرهمندی مجری برنامه به شرح چگونگی پیدا شدن نسخه جدید دده قورقود توسط مهندس «ولی محمد خوجه» و معرفی این پژوهشگر تورکمن پرداخت.

مهندس «علیرضا صرافی» مدیرعامل موسسه ائل بیلیمی نیز گزارش مفصلی از جزئیات نسخه جدید دده قورقود به حضار داد و محل کتابت احتمالی این نسخه را با توجه نقاط جغرافیایی ذکر شده و لهجه کتابت اثر «جنوب آذربایجان» دانست.

در پایان مهندس «ولی محمد خوجه» ضمن ابراز خوشحالی به خاطر حضور در این جمع، جهت تداوم همکاریها ابراز امیدواری کرد.

دده قورقود نام مجموعه‌ای از چندین داستان به زبان ترکی است که در آن به حماسه‌ها، باورها و آیین‌های مردمان ترک اوغوز پرداخته می‌شود. کتاب داستان‌های دده‌ قورقود به عنوان اثر مشترک ترکیه، آذربایجان و قزاقستان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

پیش از این دو نسخه قدیمی کتاب دده قورقود کشف شده که در آلمان و واتیکان نگهداری می شوند و چند ماه پیش نسخه سوم این مجموعه گرانبها توسط مهندس «ولی محمد خوجه» در تورکمن صحرا کشف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *