صفحه اصلی / آذربایجان / تنش‌زایی هواداران گروههای تروریستی کردی در جلسه انتخاب شهردار ارومیه

تنش‌زایی هواداران گروههای تروریستی کردی در جلسه انتخاب شهردار ارومیه

هواداران گروههای تروریستی کردی نفوذ کرده به شورای شهر ارومیه (اورمو) که با همدستی استاندار غیربومی و نهادهای امنیتی ایران «حضرت پور» شهردار اورمو را برکنار کردند و در تلاشند تا گماشته خود را به عنوان شهردار معرفی کنند، جلسه امروز شورا را به تشنج کشاندند.

امروز پنجشنبه دومین روز بررسی کاندیداهای تصدی پست شهرداری اورمو با ارائه رزومه و عملکرد «اسماعیل غلامحسینی» در شورای شهر اورمو بررسی شد.

اعضای کرد شورا و برخی از کاندیداها با اینکه مسلط به زبان تورکی هستند، با اهداف خاص سیاسی اصرار داشتند که مانع برگزاری جلسه شورا به زبان تورکی شوند و از زبان  فارسی استفاده کنند که این موضوع با مخالفت جدی اعضای تورک شورا که اکثریت را تشکیل می دهند، مواجه گشت.

به نوشته «دورنانیوز» امروز نیز پناهی عضو شورای شهر اورمو در اعتراض به تلاش غلامحسینی برای عدم استفاده از زبان تورکی گفت: «دکتر غلامحسینی مخاطب شناس نیست. وی باید بداند در کدامین شهر می خواهد شهردار شود و مخاطبینش در شورای شهر چه کسانی هستند. اصرار بر عدم استفاده از زبان تورکی قابل قبول نیست و کارت زرد می دهم.»

پناهی افزود: «شما به جای ارائه برنامه های خود انگار در دانشگاه داشتید تدریس می کردید. حتی راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای عبور از بحران فعلی نداشتید.»

زمانیکه «خلیل پور» دیگر عضو شورا به غلامحسینی گفت تا برنامه‌های خود را به زبان تورکی ارائه دهد، «خالد حاتمی» عضو کرد شورا و از هواداران گروههای تروریستی کردی بدون توجه به مفهوم توهین و تفاوت زبان ملی و رسمی گفت: «پررویی تا این حد که به زبان ملی توهین می‌شود.»

خلیل پور هم خطاب به حاتمی گفت: «پررو خودتی. لطفا احترام ها حفظ شود.»

عادل فتاحی دیگر عضو کرد شورا نیز با هدف ایجاد تشنج و مخالفت با برگزاری جلسه به زبان تورکی گفت : «من از بحث فارسی یا تورکی حرف زدن در این جلسه متاسفم، امروز شهردار لندن یک پاکستانی است اما مشکلی  به وجود نمی آید.»

خلیل پور در پاسخ به وی گفت: «در مباحث هویتی ، وقتی می گوییم به تورکی ارائه شود به معنای این نیست که شما از کورد بودن خود دست بردارید. اینجا پارلمان محلی اورمو مرکز آزربایجان غربی است. همه تورکی متوجه می شوند و نیازی به طرح این مباحث نمی بینیم.»

عبدالرحمن نقشین دیگر عضو کرد شورا نیز با طرح مباحث افراط گرایانه کردی گفت:« ۳۰ درصد اورمو کرد هستند اما در شهرداری اورمو پرسنل کرد حدودا ۵۰ نفر است. غلامحسینی بگوید چه برنامه ای برای تغییر این شرایط دارد؟»

خالد حاتمی هم در راستای این تفکرات افراط گرایانه بلافاصله گفت: «۵۰ درصد اورمو کرد هستند!»

این اظهارات تحریک آمیز و غیرواقعی با مخالفت شدید اعضای تورک شورا مواجه شد. خلیل پور گفت:«وسط دعوا نرخ تعیین نکنید»

دکتر پیری هم خطاب به هواداران گروههای تروریستی کردی گفت: «لطفا آمارهای ترکیب جمعیتی را که رفرنس موثق هم ندارد در اینجا مطرح نکنید. در این جلسه سوالات تخصصی تان از برنامه های کاندیداها را طرح کنید.»

در جلسه دیروز نیز مباحث مشابهی مطرح شده بود. «علی اکبر جوانمرد» که دیروز با خودفروشی و چوب هراج زدن به تاریخ و هویت تورکی شهر اورمو سعی داشت رای اعضای کرد شورا را جذب کند، از حمایت کامل استاندار بیگانه و کانال های منتسب به گروههای تروریستی کردی برخوردار است.

«پیمان آرامون» نیز از کاندیداهای مورد حمایت استاندار بیگانه و گروههای تروریستی کردی برای تصدی شهرداری اورمو است.

شورای شهر اورمو یازده عضو دارد که ۸ نفر آنان تورک و ۳ نفر دیگر نفر کردزبان هستند.

حکومت ایران، در غرب آزربایجان با حمایت های آشکار از کُردها (مانند قاچاق آزادانه و کسب سودهای کلان همچنین پیشگش کردن مقامات اداری این استان به بازوان این گروهها) سعی دارد مواضع آنها را در غرب آزربایجان تقویت نموده و از آنها به عنوان اهرم فشار بر علیه تورک های آزربایجان استفاده نماید.

در نتیجه این سیاست‌های تورک‌ستیزانه حکومت ایران، غرب آزربایجان به جولانگاه گروههای تروریستی کُردی و حامیان آنها بدل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *