صفحه اصلی / آذربایجان / جزییات جان باختن جوان آذربایجانی بر اثر شلاق خوردن در زندان اهر + فیلم

جزییات جان باختن جوان آذربایجانی بر اثر شلاق خوردن در زندان اهر + فیلم

همبندی و برادر «هادی عطازاده» جوان آذربایجانی که بر اثر شلاق زدن ماموران قضایی ایران جان خود را از دست داد، جزئیات بیشتری از جنایت مسئولان ایران را بازگو کردند.

هادی عطازاده جوان تورک آزربایجانی ساکن اهر به دلیل حمل مقدار کمی مشروب توسط ماموران امنیتی ایران دستگیر شده و مسئولان قضایی ایران وی را به شلاق و زندان محکوم می کنند.

این جوان روز دوشنبه ۸ شهریورماه ۱۴۰۰ تنها چند ساعت پس از اینکه ماموران اجرای احکام دادگستری اهر او را شلاق زده زدند، جان خود را از دست داد.

در تصاویر ویدیویی منتشر شده از غسالخانه اهر که جنازه هادی عطازاده در حال شسته شدن را نشان می دهد، ضربات متعدد شلاق بر پیکر این جوان آزربایجانی به وضوح دیده می شود. اما موسی خلیل اللهی، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی، با تاخیری چند روزه، مرگ این جوان بر اثر شلاق خوردن را انکار و ادعا کرد: «به احتمال زیاد علت فوت وی مسمومیت دارویی است.»

قاسم عطازاده، برادر هادی، به صدای آمریکا گفت: «رئیس دادگستری آذربایجان شرقی گفته که به علت درد شکم فوت کرده و در زندان هم به ما گفتند که چون کرونا داشته مرده که همه اینها دروغ است و خودشان او را کشتند.»

قاسم تاکید کرد: «برادرم ورزشکار بود و هیچگونه سابقه بیماری نداشت.»

همبندی هادی در زندان اهر هم گفت: «هادی را بردند شلاق زدند، زمانیکه آوردند بر اثر شلاق زدن و اهانت هایی که به وی کرده بودند، بسیار بدحال شد و می گفت قلبم دارد می گیرد! ما هم به مسئولان زندان اطلاع دادیم که هادی در حال مرگ است او را به بیمارستان ببرید. اما آنها گفتند هادی چیزیش نیست دارد ادا درمی آورد!»

او افزود: «پس از اینکه حال هادی وخیم تر شد مسئولان زندان گفتند ما او را بیمارستان می بریم اما فردا متوجه شدیم دست و پایش را بسته و به قرنطینه زندان انداخته اند و در آنجا جان باخته است.»

مجازات شلاق در دادگاه‌های ایران در حالی صادر و اجرا می شود که کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

لازم به ذکر است در روزهای گذشته تصاویر زیادی از دوربین های داخل زندان اوین تهران منتشر شد که نشان می دهد زندانیان توسط مسئولان زندان به شدت شکنجه می شوند. فعالین حقوق بشر معتقدند وضعیت سایر زندانهای ایران به مراتب وحضتناک تر از زندان اوین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *