صفحه اصلی / آذربایجان / خانه شهرداری که تبریز را از سیل نجات داد در آستانه نابودی + عکس

خانه شهرداری که تبریز را از سیل نجات داد در آستانه نابودی + عکس

خانه تاریخی «حاج جلیل ارفع الملک» شهردار خوشنام تبریز در آستانه نابودی کامل قرار گرفت.

خانه ارفع‌ الملک که اردیبهشت ماه سال ۹۷، به دنبال بازدید «ایرج شهین باهر» شهردار تبریز، توسط شهرداری منطقه هشت تملک شده و هم اکنون به حال خود رها شده و در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می برد.

به نوشته نصر، ضلع شمالی خانه ارفع الملک واقع در تقاطع خیابان منصور در آستانه ریزش قرار دارد.

این دیوارها مشرف به معبر عمومی بوده و هرلحظه احتمال ریزش جان عابرین را تهدید می کند جالب این است که موضوع به شهرداری نیز اطلاع داده شده و شهرداری اعلام می نماید باید در خواست خود را کتبا ارائه نمائید.

حال اگر این ملک در اختیار غیر بود شهرداری خود جوش چندین بنر اخطار نصب می کرد حال بنر اخطار به شهرداری را چه کسی باید نصب کند!

ارفع الملک که بود؟

وی در مرداد ماه ۱۳۱۳ شمسی همزمان با وقوع سیل ویرانگر به ‌عنوان شهردار تبریز انتخاب شد و با ساخت مسیل مئیدان چایی (مهرانه رود)، تبریز را برای همیشه از تهدید سیل نجات داد.

ارفع‌ الملک همچنین به‌ عنوان بانی عمارت میدان ساعت یا شهرداری نیز شناخته می شود. وی با هزینه شخصی خود از انگلستان ساعتی خریداری کرد و آن را بر بالای برج عمارت ساعت نصب کرد.

ارفع‌ الملک دو مرتبه در سال‌های ۱۲۹۷ و ۱۳۱۳ به ریاست بلدیه تبریز انتخاب شد و خدمات ماندگار و قابل توجهی انجام داد و در دوران مشروطیت به صف مشروطه‌خواهان پیوست.

تأسیس دارالتربیه و دارالمجانین از دیگر کارهای عام‌المنفعه و خیرخواهانه وی بود که کودکان بی‌سرپرست و افراد دارای معلولیت ذهنی را در زیر سقف آن پناه داد. ارفع‌ الملک در سال ۱۳۱۸ هجری‌شمسی درگذشت.

لازم به ذکر است نهادها و ادارات دولتی ایران تمایلی به حفظ، مرمت و معرفی آثار تاریخی ترک های آذربایجان جنوبی  ندارد و این آثار ارزشمند در نتیجه بی توجهی مسئولان در معرض نابودی قرار دارند.

طی ماههای گذشته تخریب ارک تبریز، گنبدهای مراغه، حمام تاریخی مراغه، خانه های تاریخی تبریز، بقعه شیخ شهاب الدین اهری، دوققوز پله اورمیه و … بارها خبرساز شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *