صفحه اصلی / آذربایجان / دولت ایران پول ساخت میانگذر دریاچه ارومیه را از مردم آذربایجان می گیرد

دولت ایران پول ساخت میانگذر دریاچه ارومیه را از مردم آذربایجان می گیرد

در حالیکه هزاران پروژه عظیم در مناطق فارس نشین کشور با هزینه دولتی احداث گردیده، اما دولت ایران هزینه ساخت میانگذر غیراصولی دریاچه اورمیه را از مردم آزربایجان دریافت می کند.

دولت ایران پس از ۳۰ سال وعده وعید، در سال ۸۷ میانگذر دریاچه اورمیه را افتتاح کرد. اقتتاح این میانگذر غیر اصولی صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم منطقه وارد کرد و یکی از عوامل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه بود اما دولت ایران با منت نهادن بر سر مردم آزربایجان، آنرا «هدیه دولت به مردم آزربایجان» نامید.

اما حالا معلوم می‌شود که این میانگذر «هدیه» به مردم آزربایجان نبوده و دولت پول آنرا در قالب عوارض آزادراه تبریز ارومیه از مردم آزربایجان می ستاند.

مدیرکل راه و شهرسازی آزربایجان‌غربی امروز شنبه به ایرنا گفت: «عوارض آزادراه‌ اورمیه – تبریز به منظور بازگشت سرمایه احداث پل میانگذر دریاچه اورمیه دریافت می‌شود.»

محسن حمزه‌لو با بیان اینکه «دوره بازگشت سرمایه‌ برای عوارضی پل میانگذر دریاچه اورمیه تا سال ١۴٠٠ پیش‌بینی شده بود»، افزود: «باتوجه به وقفه‌های صورت گرفته در افزایش متعارف و مصوب نرخ عوارضی این دوره تا سال ١۴١٣ حدود ۱۳ سال تمدید شده است.»

لازم به ذکر است، در دیماه ۹۹، مسئولان ایران عوارض مسیر تبریز –اورمیه را برای ماشین های سواری از ۷ هزار تومان به ۹ هزار تومان و عوارض هر تریلی را نیز به ۴۰ هزار تومان افزایش دادند.

این امر، اعتراض شدید شهروندان آزربایجانی را به همراه داشت و با گسترش اعتراضات، استاندار بیگانه آزربایجان غربی بصورت شبانه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد با تلاش وی، «افزایش عوارض آزادراه تبریز – اورمو متوقف شده است.» اما بر خلاف ادعای استاندار بیگانه، نرخ عوارض کاهش نیافت.

این افزایش نجومی عوارض در حالیست که آزادراه ناقص تبریز – اورمو از کیفیت مناسب یک مسیر دارای عوارضی برخوردار نیست و سالانه هزاران نفر از شهروندان آزربایجانی در این مسیر خطرناک جان خود را از دست می دهند. شهروندان آزربایجانی دریافت عوارض کلان از این آزادراه غیر ایمن را «باج گیری از مردم آزربایجان» قلمداد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *