صفحه اصلی / آذربایجان / راهیابی فیلم «سن چاغیرسان گلرم من» به جشنواره فیلم گرگان + فیلم

راهیابی فیلم «سن چاغیرسان گلرم من» به جشنواره فیلم گرگان + فیلم

فیلم مستند کوتاه «سن چاغیرسان گلرم من» به بخش نهایی جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد در گرگان راه یافت.

این فیلم مستند ترکی ساخته «محمد علیمرادی» کارگردان جوان آذربایجانی است و در رابطه با بحران سیل اردیبهشت‌ماه ۹۸ تورکمن صحرا(تورکمنستان جنوبی) می باشد.

در این مستند همدلی و وحدت باشکوه ترکان آذربایجان، ترکان قشقایی و ترکان تورکمن صحرا به تصویر کشیده شده است. این فیلم همچنین به نقش فوتبال و تیم تیراختور آذربایجان در ایجاد این همدلی پرداخته است.

آقای علیمرادی این مستند را به شش امدادگر مردمی سیل تورکمن صحرا که در حین بازگشت از امدادرسانی در «گوموش تپه» قایق شان دچار حادثه شد و جان باختند، تقدیم کرده است.

«محمد علیمرادی» پیشتر در این باره نوشت: «این حجم از حمایت و همدلی در این فاجعه، دیوار بی اعتمادی و شکاف های موجود بین دو منطقه  شیعه و سنی را در هم نوردید.

دیگر می شود به قطعیت گفت که این دیوارهای بی اعتمادی فروریخته است. فاجعه سیل از یک طرف و کمک های امدادی آذربایجان از طرف دیگر کمک هایی که بیشتر به نام هواداران تیراختور ارسال شد نشان داد فوتبال می تواند محملی برای آشتی و نزدیکی باشد، کاری که سیاستمداران از انجام آن عاجز بودند به مدد توپ گرد رقم خورد اتحاد و همدلی؛

سن چاغیرسان گلرم من فیلم مستند کوتاهی هست که تلاش کرده در ان فضای بحرانی عشق و علاقه ی تورک و تورکمن شیعه و سنی را هر چند محدود به تصویر بکشد.»

جشنواره طنین مسجد ۲۷ و ۲۸ مردادماه ۹۸، در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، سردار آزمون بازیکن شناخته شده ترکمن از همان روزهای ابتدایی سیل در میان مردم بود. او از محبوبیت و شهرت خود به عنوان تریبونی جهت انعکاس مشکلات مردم ترکمن در قضیه سیل بهره برد. این بازیکن تیم ملی فوتبال ایران که در طی سال های گذشته همواره عشق و علاقه قلبی اش به هویت خود را نشان داده همواره آماج حملات محافل تمامیت خواه و نژادپرست قرار گرفته است. این تبعیض و تمامیت خواهی داستانی است که هم سردار ترکمن و هم تراختور آذربایجان به خوبی با آن آشنا هستند و این بار آنها طی یک حادثه طبیعی تلخ اما مبارک کنار هم قرار گرفته اند تا نامهربانی ها و تبعیض ها را پشت سر گذارند.

سردار که علاقه قلبی خود به تیم تراختور آذربایجان زبانزد عام و خاص است پس از شاهکار هواداران تیم محبوب آذربایجانی قول داد تا هواداران ترکمن را برای بازی تراکتور برابر پرسپولیس راهی تبریز کند. او به قول خود عمل کرد و این بار هواداران ترکمن با لباس های زیبا و سرود همبستگی «سن چاغیرسان گلرم من…» عازم تبریز شدند. آنها به رسم قدردانی و تشکر آمده بودند و تبریز و آذربایجان استقبال گرمی از آنها کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *