صفحه اصلی / آذربایجان / رد درخواست کاهش حکم عباس لسانی

رد درخواست کاهش حکم عباس لسانی

درخواست اعمال قانون کاهش حبس فعال سرشناس ملی آذربایجان (آزربایجان) جنوبی «عباس لسانی» رد شد.

شعبه ۱ دادگاه تجدید نظر استان اردبیل با درخواست کاهش حکم حبس عباس لسانی موافقت نکرد.

این فعال آزربایجانی از سوی دادگاه تجدیدنظر به 15 سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به یزد محکوم شده است.

هیات دادگاه تجدیدنظر دلیل مخالفت خود با این درخواست را «تبصره ماده ۲ قانون کاهش مجازت حبس و بندهای ب و ت ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی و نتایج زیان‌بار جرم ارتکابی و سوابق و وضعیت فردی زندانی» عنوان کرده است.

قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در جلسه علنی روز سه شنبه 23 اردیبهشت 99 مجلس تصویب و طی نامه شماره 28757 مورخ 22 خرداد همان سال از حسن روحانی ابلاغ گردید.

مقامات قضایی و امنیتی ایران از زمان بازداشت آقای لسانی به تاریخ 25 دی ماه 97 در شعبه دوم انقلاب تبریز و انتقال به اداره اطلاعات اردبیل، مراحل تفهیم اتهام، محاکمه، صدور و اجرای حکم، روندی غیر معمول و غیر منطبق با قوانین حقوقی و کیفری خود را دنبال کرده‌اند.

بازداشت عباس لسانی، زندانی سیاسی آذربایجانی پیش از خروج از دادگاه در واکنش به احتمال ملاقات فعالینی که برای دیدن او در تبریز گرد هم آمده بودند، در حالی صورت گرفت که در ادامه این روند غیر قانونی اتهامات مطروحه علیه او چندین بار تغییر داده شده، در مراحل دادرسی وثیقه صادر نشده، صادرکننده کیفرخواست برای ریاست دادگاه تجدید نظر تعیین و احکام صادره در این دادگاه تشدید شده، بدون ارایه توضیح، حین اجرای حکم بارها ممنوع المکالمه و ممنوع الملاقات شده، دسترسی به امکانات پزشکی مناسب در شرایط بحرانی کووید 19 در زندان اردبیل فراهم نشده، مرخصی درمانی او علی رغم تودیع وثیقه به بهانه عدم دریافت ابلاغ کتبی از نهادهای بالاتر بلاتکلیف نگه داشته شده و نهایتاً با درخواست دادیار دادگاه انقلاب اردبیل جهت برخورداری او از قانون جدید کاهش مجازات حبس مخالفت شده است.

سازمان عفو بین الملل در چندین نوبت فعالیتهای آقای لسانی را صلح آمیز و برخوردهای قضایی صورت گرفته با وی را سیاسی و یکطرفه خوانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *