صفحه اصلی / آذربایجان / زنجان: اعتراض ها به انتخاب نام غیر ترکی برای پل «آنا»

زنجان: اعتراض ها به انتخاب نام غیر ترکی برای پل «آنا»

فقط چند روز مانده تا پل «آنا» و یا «آنا کورپوسو»  در شهر زنگان (زنجان) افتتاح شود که مسئولین با فشار پانفارسیسم اسم پل را از آنا به گلشهر تغییر دادند، این خبر، اعتراضات زیادی را در شبکه های اجتماعی به همراه دارد.

مردم زنجان خواستار شده اند که کاربران شبکه های اجتماعی با ورود به صفحه اینستاگرامی سجاد خدائی؛ نائب رئیس و سخنگوی شورای شهر زنگان، اعتراض خود را به انتخاب اسم غیر ترکی برای این پل نشان دهند.

زنجان یکی از شهرهای مهم آذربایجان جنوبی است که بیش از ۹۹ درصد ساکنان آن ترک هستند و مردم آن با اعتراض‌ها و ایجاد کمپین‌های اینترنتی، خواستار تغییر در نام‌گذاری پل ورودی شهرک گلشهر زنجان، به نام آنا می‌باشند.

شهردار زنجان وعده داده است که پل گلشهر زنجان در دهم خرداد ماه افتتاح می‌شود.

پیشتر سخنگوی شورای شهر زنجان در راستای سیاست های نژادپرستانه حکومت ایران اعلام کرده بود که « واژه انتخابی آنا که یک صفت آذری‌الاصل است و مورد توجه اعضای جلسه قرار گرفت از منظر توجه و زنده نگهداشتن واژگان زبان مادری در زنجان بسیار مطلوب و حرکت خوبی هست اما به دلیل مغایرت با آیین نامه ابلاغی نامگذاری معابر و اماکن عمومی که در ماده ۵ آن اشعار می‌دارد که به منظور حفظ و تحکیم یکپارچگی سیاسی و فرهنگی کشور و حفظ هویت ملی، نام‌ها باید فقط به زبان فارسی باشند و این موضوع صرفا مختص شهر زنجان نیست، در تایید نهایی با مشکل مواجه شود.»

حکومت ایران در تلاش است با تغییر نام امکان، شهرها، کوه‌ها و… از زبان ترکی به فارسی، اصالت شهرهای آذربایجان جنوبی را از بین ببرد. این در حالی است که ملت آذربایجان به نقشه‌های شوم این حکومت فاشیستی آگاه می‌باشند.

منبع: گوناز تی وی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *