صفحه اصلی / آذربایجان / سازمان محیط زیست ایران: ترکیه می‌تواند دریاچه اورمیه را نجات دهد

سازمان محیط زیست ایران: ترکیه می‌تواند دریاچه اورمیه را نجات دهد

رئیس سازمان محیط زیست ایران اعلام کرد بر اساس مطالعات و مذاکرات ما امکان انتقال آب از وان در شرق ترکیه به دریاچه اورمیه وجود دارد.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران سه شنبه (۲۲ مرداد) در یک نشست خبری به مذاکرات تهران-آنکارا برای انتقال آب دریاچه وان به دریاچه اورمیه پرداخت.

کلانتری به خبرگزاری «آناتولی» گفت: «بر اساس مطالعات و مذاکرات ما امکان انتقال آب از وان در شرق ترکیه به دریاچه اورمیه وجود دارد.»

او با اشاره به مطالعات دو ساله ایران درباره امکان انتقال آب تصریح کرد: «آب دریاچه وان می تواند جایگزینی برای دریاچه اورمیه باشد تا از خشکی نجات یابد. دریاچه وان ۴۵۰ متر ارتفاع بالاتری نسبت به دریاچه اورمیه دارد. فاصله دو دریاچه هم ۱۶۵ کیلومتر است.»

رئیس سابق ستاد احیای دریاچه اورمیه افزود: «مطالعاتی را در این زمینه شروع کردیم و در حال حاضر ارتفاع آب وان زیاد شده است. عمق این دریاچه بیشتر از ۳۵۰ متر شده است که خطری برای زندگی موجودات در کف آن به شمار می‌رود.»

کلانتری با بیان اینکه در نتیجه مطالعات مشخص شده است که انتقال به لحاظ علمی مشکلی ندارد ادامه داد: «با توجه به نزدیکی دریاچه و مطالعات دو ساله انتقال اب از نظر شیمیایی مشکلی ندارد. قرار شد مذاکرات بیشتری صورت گیرد و سالی یک تا دو میلیارد آب وارد دریاچه اورمیه شود اگر به تفاهم رسیدیم و به چند سوال باقیمانده علمی پاسخ داده شود در آینده امکان انتقال آب اورمیه را می توان از این طریق تامین کرد. نکته مهم این است که ارتفاع دریچه وان بیشتر بوده و امکان ورود آب به صورت سیلابی به دریاچه اورمیه وجود دارد.»

پیش از این حسین بخشایشی؛ رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر اورمیه با اشاره به وجود مخالفت ها، انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه اورمیه را «بدون نیاز هزینه دولتی» و «بهترین راه حل احیاء» نامید.

به گفته بخشایشی، برای احیای دریاچه اورمیه، یک سال شبکه و لوله کشی از دریاچه وان تا دریاچه اورمیه زمان خواهد برد و ۳ سال نیز زمان پر شدن آن می‌باشد.

انتقال آب دریاچه وان در ترکیه به دریاچه اورمیه از سال‌ها پیش مطرح است.

آنکارا بارها اعلام کرده که حاضر است برای احیای دریاچه اورمیه، از دریاچه وان آب منتقل کند. در این میان نمایندگان و کارشناسان محیط زیست نیز این انتقال را مهم و تاثیر گذار ارزیابی می‌کنند.

دولت ایران از تأمین منابع مالی مورد نیاز برای احیای دریاچه امتناع می‌ورزد. بدلیل بارش‌های اخیر وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه تا حدودی بهبود یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *