صفحه اصلی / آذربایجان / سخنرانی ژاله تبریزی درباره تبعیض علیه ترکان آذربایجان جنوبی، در «شورای حقوق بشر سازمان ملل»

سخنرانی ژاله تبریزی درباره تبعیض علیه ترکان آذربایجان جنوبی، در «شورای حقوق بشر سازمان ملل»

خانم «ژاله تبریزی» مدیر جمعیت حقوق بشر آذربایجان «ارک»، در ۴۰-مین نشست «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» به تشریح تبعیضات صورت گرفته بر علیه ترکان آذربایجان جنوبی در ایران پرداخت.

۴۰-مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در شهر «ژنو» سوئیس برگزار شد. خانم تبریزی به دعوت «سازمان حقوق بشر سودویند» اتریش در این جلسه حضور یافته بود.

در این جلسه خانم تبریزی در تشریح تبعیضات سیستماتیک صورت گرفته بر علیه ائتنیک ها در ایران گفت: «بر اساس اظهارات رسمی مقامات، جمهوری اسلامی ایران حدود ۵۰ هزار نفر از استان سیستان و بلوچستان و برخی استان های دیگر جا به جا شده اند.»

او گفت: «آمار دقیقی در مورد افرادی که سابقا بعلت فقدان آب از روستاها و شهر و محل زندگی خود به محله های فقیرنشین در حاشیه شهرهای بزرگ مانند تهران مهاجرت کرده اند در دسترس نیست. در بسیاری از موارد حتی صدور کارت ملی ایران که به تعیین هویت افراد بستگی دارد در همه شهرها امکان پذیر نیست.»

خانم تبریزی افزود: «تبعیض ها علیه اقلیت ها در ایران تنها به جا به جا شدن ختم نمی شود، بلکه فعالیت های صلح آمیز فعالان جامعه مدنی هم با مجازاتهای شدید مواجه می گردد. آقای عباس لسانی یک فعال فرهنگی از آذربایجان ایران است که برای اجرائی شدن حق تحصیل به زبان مادری فعالیت می کند. او نویسنده و شاعرترک است.»

او گفت: «آقای لسانی و تمام فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر در ایران که وابسته به دولت نیستند، معمولا به اتهامات بی اساس نظیر تبلیغ علیه جمهوری اسلامی، تاسیس گروه غیرقانونی، تهدید امنیت ملی و غیره متهم می شوند، آقای عباس لسانی را، علیرغم داشتن فعالیت صلح آمیز، به صورت ظالمانه به تشویق مردم استان آذربایجان غربی برای مسلح شدن متهم کرده اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *