صفحه اصلی / آذربایجان / صدور حکم سنگین ۱۴ سال حبس برای «توحید امیر امینی» و «کیانوش اصلانی»

صدور حکم سنگین ۱۴ سال حبس برای «توحید امیر امینی» و «کیانوش اصلانی»

«توحید امیر امینی» و «کیانوش اصلانی» دو نفر از فعالین ملی مدنی آذربایجان در مجموع به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ایمان افشار»، توحید امیر امینی و کیانوش اصلانی قوجه‌بیگلو، دو فعال ترک آذربایجانی را که اسفندماه ۹۷، به جهت تبریک گفتن «روز جهانی زبان مادری» از طریق پخش تراکت در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین منتقل شده بودند را به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

در این حکم که  دیروز شنبه ۲۲ تیرماه ۹٨، با احضار این دو فعال آذربایجانی از زندان به دادسرا برایشان ابلاغ گردیده، «توحید امیر امینی به ۹ سال» و «کیانوش اصلانی قوجه بیگلو به ۵ سال» حبس  محکوم شده‌اند.

امیر امینی و کیانوش اصلانی در این پرونده با دو اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شده بودند که از اتهام‌ اول، امیر امینی به ۷.۵ سال و اصلانی‌ قوجه بیگلو به ۵ سال و از اتهام دوم نیز امیر‌امینی به ۱٨ ماه حبس تعزیری محکوم شده و آقای اصلانی قوجه بیگلو تبرئه شده است.

همچنین در این حکم، کیانوش اصلانی قوجه بیگلو به مدت دو سال ضمن محرومیت از حقوق شهروندی و اجتماعی از عضویت در تمامی گروه‌ها نیز منع شده است.

قاضی افشار درباره چرایی صدور این حکم به اصلانی قوجه بیگلو و با حالت خنده اعلام کرده که «خودم نیز فکر چنین حکمی را برایتان نکرده بودم!»

دادگاه رسیدگی به اتهامات این دو فعال ملی آذربایجان روز شنبه ۲ تیرماه ۹۸، برگزار شده بود.

مهندس کیانوش اصلانی قوجه بیگلو دانشجوی مقطع فوق لیسانس رشته مهندسی عمران دانشگاه آزاد تهران و توحید امیر امینی از فعالان مدنی پرتلاش در آذربایجان بوده که پس از هفته‌ها بازجویی و ده‌ها روز سلولهای انفرادی به بند ۴ زندان اوین منتقل شده‌اند.

در ماه‌های اخیر فشارها بر علیه فعالین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آذربایجان از طرف حکومت ایران بشدت افزایش یافته است. بسیاری از رسانه‌های آذربایجانی توقیف، صدها نفر احضار و ده‌ها نفر محاکمه و به حبس‌ های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *