صفحه اصلی / آذربایجان / فتنه جدید حکومت ایران برای تکه‌تکه آذربایجان؛ تجزیه میاندوآب/قوشاچای به سه شهرستان کوچک

فتنه جدید حکومت ایران برای تکه‌تکه آذربایجان؛ تجزیه میاندوآب/قوشاچای به سه شهرستان کوچک

حکومت تورک ستیز ایران با هدف تکه‌تکه آزربایجان جنوبی، تضعیف شهرستان قدرتمند میاندوآب (قوشاچای) و در مرحله بعد تشکیل استان کُردی در غرب آزربایجان، شهرستان قوشاچای را به سه شهرستان کوچک تجزیه می کند.

سردار «مهدی عیسی زاده» از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و به ظاهر نماینده قوشاچای در مجلس، «محمدمهدی شهریاری» استاندار هوادار گروههای تروریستی کُردی و دولت تورک ستیز «حسن روحانی» مجریان این طرح فتنه انگیز هستند.

طبق این طرح خطرناک و کاملا جهت دار، که در آخرین روزهای عمر دولت حسن روحانی به تصویب هیئت وزیران رسیده، شهرستان قدرتمند قوشاچای به سه شهرستان کوچک و ضعیف قوشاچای (میاندوآب)، چهاربرج و باروق تقسیم خواهد شد.

مهدی عیسی زاده به «زرین خبر» گفته «پس از طی مراحل اداری» به زودی تابلوی فرمانداری در چهاربرج و باروق تصب خواهد شد. در حالیکه این طرح خائنانه با اعتراض شدید مردم آزربایجان روبرو شده، عیسی زاده ادعا کرده این طرح «زمینه ساز توسعه و پیشرفت این سه شهرستان خواهد شد»

اما در ادامه، این فرمانده سپاه پاسداران از گام دوم این طرح هدفدار که تقسیم آزربایجان غربی است، پرده برداشته و گفته «یکی از فواید این ارتقا این است که اگر در آینده تصمیم بر تشکیل استان جدید در منطقه باشد، میاندوآب‌ به عنوان بهترین گزینه بوده و این شهرستان‌ها نیز به عنوان یک پشتوانه برای میاندوآب باشند.»

یکی از اعضای شورای شهر قوشاچای در مخالفت با این طرح، در اینستاگرام خود نوشت: «با این تجزیه، شهرستان میاندوآب از شهرستانهای شوط و چالدران کوچکتر می شود، آیا با این شرایط می خواهید میاندوآب را استان کنید؟»

این اقدام خائنانه در حالی صورت می گیرد که دو بخش «چهاربرج و باروق» هیچ یک از شرایط تبدیل شدن به شهرستان را ندارند. طبق قانون تقسیمات کشوری حداقل جمعیت برای شهرستان شدن یک بخش ۸۰،۰۰۰ نفر است در حالیکه جمعیت بخش چهاربرج ۲۶۰۰۰  نفر و بخش باروق ۱۱۰۰۰ نفر است.

شهرستان قوشاچای پس از اورمیه و خوی سومین شهرستان پرجمعیت آزربایجان غربی است. قوشاچای قهرمان در طول تاریخ، قلعه تسخیر ناپذیر تورکان بوده و همواره دژ مستحکمی در برابر اهداف توسعه طلبانه گروههای تروریستی کُردی بوده است. به همین دلیل حکومت ایران این شهرستان قدرتمند تورک در غرب آزربایجان را نشانه گرفته است.

تجزیه این شهرستان قدرتمند به سه شهرستان ضعیف، به طور مستقیم به نفع شهرهای کُردنشین مهاباد و بوکان تمام خواهد شد و قدرت قوشاچای را درهم خواهد شکست.

هم اکنون اکثر زیرساختهای نفتی و‌ گازی در جنوب آزربایجان غربی در قوشاچای متمرکز شده و این شهر به عنوان «فرمانداری ویژه» سرویس دهی به شهرستانهای اطراف را به عهده دارد که با تجزیه قوشاچای، این امکانات به طور خودکار از آن گرفته شده و به شهرهای کردنشین داده خواهد شد.

لازم به ذکر است، آزادسازی اراضی اشغالی قره باغ و اتحاد و نزدیکی هرچه بیشتر آزربایجان جنوبی، شمالی و ترکیه به یکدیگر، حکومت ایران را شدیدا آشفته کرده است. به همین دلیل ایران سیاست های تورک ستیزانه اش را در غرب آزربایجان شدت بخشیده و با حمایت های گسترده از کُردها تلاش دارد انتقام قره باغ را از غرب آزربایجان بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *