صفحه اصلی / آذربایجان / مزین شدن پل‌های استانبول به رنگ پرچم آذربایجان

مزین شدن پل‌های استانبول به رنگ پرچم آذربایجان

پل‌‌های «شهدای ۱۵ جولای»، «سلطان محمد فاتح» و «سلطان سلیم» بر روی تنگه سفر استانبول به مناسبت ۲۸ می ۱۹۱۸؛ مصادف با صد و یکمین سالگرد تاسیس جمهوری دمکراتیک آذربایجان، به رنگ پرچم این کشور درآمده است.

گفتنی است که جمهوری آذربایجان امسال صد و یکمین سالگرد تاسیس اولین جمهوری دموکراتیک در جهان اسلام را جشن می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» سفارت آذربایجان شمالی در استانبول، نسبت به این اقدام دوستانه و صمیمی دولت ترکیه ابراز سپاسگزاری کرده است.

در بیست و هشتم ماه می سال ۱۹۱۸ تاسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان از سوی شورای ملی آذربایجان به رهبری محمد امین رسولزاده در شهر تفلیس اعلام شد.

به دلیل تحت اشغال بودن باکو از سوی قوای ارمنی و بلشویک، حکومت موقت آذربایجان به ریاست فتحعلی خان خویسکی فعالیت خود را در شهر گنجه ادامه داد. اولین کشوری که جمهوری دموکراتیک آذربایجان را به رسمیت شناخت، دولت عثمانی بود.

براساس توافق بین دو دولت در تاریخ چهارم ژوئن ۱۹۱۸ «ارتش اسلامی قفقاز» به فرماندهی نوری پاشا برای مقابله با تهدیدات ارامنه و بلشویک ها تشکیل شد.

این ارتش با پاکسازی مناطقی چون گؤی‌چای، آغسو و کوردمیر در تاریخ پانزده سپتامبر ۱۹۱۸ توانست باکو را از اشغال گروه های ارمنی و بلشویک آزاد کند. ارتش قققاز اسلام در آزادسازی باکو ۱۱۳۰ شهید تقدیم کرد.

جمهوری آذربایجان در مدت کوتاهی توانست اصلاحات اساسی در زمینه های اقتصادی، دینی و آموزشی انجام دهد. در مانیفست استقلال این کشور برای همه شهروندان بدون درنظرگرفتن دین، نژاد، مذهب و جنسیت حقوق برابر شناخته شده بود. آذربایجان اولین کشوری در جهان اسلام بود که حق رای زنان را به رسمیت شناخت.

جمهوری دموکراتیک آذربایجان در بیست و هشتم آوریل ۱۹۲۰ تحت اشغال قوای بلشویک شوروی در آمد اما بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ بار دیگر به حیات خود با نام جمهوری آذربایجان ادامه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *