صفحه اصلی / آذربایجان / مسئولان ایران به کتاب تورکی «دده قورقود» اجازه چاپ ندادند

مسئولان ایران به کتاب تورکی «دده قورقود» اجازه چاپ ندادند

مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد ایران به کتاب تورکی «دده قورقود» که توسط محقق جوان آذربایجانی آماده شده بود، مجوز چاپ ندادند.

«میلاد بالسینی» نویسنده و محقق آذربایجانی با انتشار پستی به زبان تورکی در این باره نوشت:  «پس از چندین ماه انتظار در نهایت به کتاب ترکی دده قورقود که آماده کرده بودم، مجوز چاپ داده نشد. در خصوص علت این کار هم گفتند این کتاب “تبلیغ قوم گرایی” است.»

آقای بالیسنی در ادامه افزوده: «اگر دده قورقود مصداق قوم‌گرایی است، به گمانم فردوسی خود فاشیزم می‌باشد.»

دده قورقود از داستان های حماسی تورکان می باشد که در آن به باورها و آیین‌های مردمان تورک اوغوز پرداخته می‌شود. کتاب دده‌ قورقود به عنوان اثر مشترک تورکیه، آذربایجان و قزاقستان در فهرست میراث ناملموس فرهنگی «یونسکو» به ثبت رسیده است.

مسئولان ایران در حالی به بهانه «تبلیغ قوم گرایی» به این کتاب داستانی تورکی اجازه چاپ نمی دهند که همه ساله صدها کتاب در خصوص تبلیغ و ترویج تورک‌ستیزی و تورک‌هراسی و نفی تاریخ و هویت تورکان آذربایجان در ایران چاپ و منتشر می شود و با وجود اعتراضات شهروندان تورک، برخوردی با این انتشاراتی ها صورت نمی گیرد.

مخالفت مسئولان ایران با چاپ و نشر کتاب های تورکی و مرتبط با تاریخ فرهنگ تورک ها پیش از این نیز بارها خبرساز شده است.

در مهرماه ۹۷، بازرسین «موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» غرفه کتب تورکی «کیرپی» را در «شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز» بستند و مانع از فروش کتاب های این انتشارات شدند. در اردیبهشت‌ماه ۹۸ هم مسئولان برگزاری «سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» مانع از حضور انتشارات «کیرپی» در این نمایشگاه شدند.

همچنین در مهرماه ۹۸، به بسیاری از ناشرین کتب تورکی مجوز حضور برای شرکت در «هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز» داده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *