صفحه اصلی / آذربایجان / مشکین شهر: دوقلوهای آذربایجانی به دلیل انتخاب نام ترکی‌ بی‌شناسنامه مانده اند

مشکین شهر: دوقلوهای آذربایجانی به دلیل انتخاب نام ترکی‌ بی‌شناسنامه مانده اند

علیرغم گذشت ۵۰ روز از تولد «واران و اوزان» دوقلوهای آزربایجانی اهل مشکین شهر (خییوو)، سازمان ثبت احوال ایران از صدور شناسنامه برای آنان خودداری می کند.

مراجعات دکتر مهدی اوصولی پدر این دوقلوها به اداره ثبت احوال خییوو تاکنون بی نتیجه مانده است و این نوزادان با مشکلات فراوانی مانند نداشتن «دفترچه درمان» مواجه شده اند.

واران در تورکی از مصدر «وارماق» یعنی کسی که به مقصد رسیده و اوزان از مصدر «اوزماق» می باشد یعنی کسی که پیشاپیش همگان در حرکت است.

انتخاب نام برای فرزندان جزو ابتدایی ترین حقوق شهروندان می باشد که سازمان ثبت احوال ایران با این حقوق مسلم تورک‌ها را نیز نقض می کند. مسئولان ثبت احوال ایران، تنها برای اسامی ثبت شده در «سامانه سازمان ثبت احوال» شناسنامه صادر می کنند اما اکثر «اسامی تورکی» در این سامانه ثبت نشده و از نظر این سازمان «غیرمجاز» محسوب می شوند.

هفته گذشته نیز یک زوج آزربایجانی اهل تکاب (تیکان تپه) پس از ۴۲ ماه تلاش و مبارزه خستگی ناپذیر، سازمان ثبت احوال ایران را مجبور کردند برای پسرشان با نام تورکی «اونور» شناسنامه صادر کند.

در ۴۲ ماه گذشته عدم صدور شناسنامه، برای «اونور» مشکلات زیادی درباره «خدمات بیمه ای و درمانی و عدم تخصیص یارانه و سهام عدالت» ایجاد کرده بود. اما والدین این کودک آزربایجانی از پای ننشستند تا نام تورکی مورد علاقه خود را بر فرزندشان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *