صفحه اصلی / آذربایجان / مفقودی ”مهری جعفری” کوهنورد و فعال آذربایجانی در قله پوبدا قرقیزستان

مفقودی ”مهری جعفری” کوهنورد و فعال آذربایجانی در قله پوبدا قرقیزستان

خانم مهری جعفری نویسنده، شاعر، کوهنورد و فعال حقوق‌بشری آزربایجانی در قله پوبدا قرقیزستان مفقود شده است. وی اهل مشکین شهر(خیاو) و ساکن لندن است.

این کوهنورد آزربایجانی از روز چهارشنبه ۱۳ مردادماه هنگام صعود به قله ۷۴۳۹ متری پوبدا در رشته کوه های تیان شان مفقود شده است.

یک تیم امداد و نجات به نام آک-سای (Ak-Sai) روز شنبه ۱۶ مرداد اعلام کرده که مهری جعفری در قله پوبدا، سقوط کرده است. عملیات سازماندهی نجات با هلیکوپتر انجام شد، اما متأسفانه ناموفق بود. این تیم گفته که عملیات امداد و نجات به دلیل احتمال سقوط امدادگران، به منطقه سقوط اعزام نشد.

صفحه فیس‌بوکی خانم جعفری ساعتی پس از اعلام این گروه امداد و نجات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما خانواده، دوستان و همکاران مهری جعفری از اینکه کمپانی سفر آکسای (Ak-Sai travel) تنها بر اساس یک گزارش مبهم و عینی از شاهدان اعلام کرده که مهری سقوط کرده و مرده است، بسیار متعجب هستیم. چنین برخوردی با ماجرا سهل انگارانه و غیرمسئولانه است. ما امیدمان را برای آنکه مهری را زنده بیابیم از دست نداده‌ایم چرا که او کوهنوردی فوق‌العاده باتجربه و از لحاظ روحی و جسمی بسیار مقاوم است. بنابراین ما از آکسای (Ak-Sai) و دیگر مسوولان می‌خواهیم که وظیفه قانونی و اخلاقی خود، برای انجام عملیات جستجو تا رسیدن به نتیجه مشخص را به صورت فوری انجام دهند.»

این زن کوهنورد تورک آزربایجانی یک دهه قبل نیز قله ۷ هزار و ۱۰ متری و دشوار «خان تنگیری» قزاقستان را به صورت انفرادی فتح کرده بود، امری که از نظر فنی توانایی بسیار بالایی نیاز دارد.

یکی از آخرین صعودهای خانم جعفری قله ۶ هزار و ۳۸۰ متری اریناکوتا (وولکانو) در رشته کوه‌های آند شیلی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *