صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده اردبیل: سونامی سرطان با آلوده شده رودخانه مرزی آراز توسط ارمنستان

نماینده اردبیل: سونامی سرطان با آلوده شده رودخانه مرزی آراز توسط ارمنستان

به دلیل ورود پساب کارخانجات اورانیوم، مس و طلای ارمنستان به رود آراز (ارس) اکثر مردم شهرستان پارساباد به سرطان گوارش مبتلا شده‌اند.

پویا مجرد، نماینده اردبیل در شورای عالی استان‌ها مجددا نسبت به سونامی سرطان که توسط ارمنستان در آذربایجان جنوبی ایجاد شده هشدار داد.

عضو شورای شهر اردبیل چهارشنبه (۱۸ تیر) در گفتگو با «ایلینا» گفت: «به دلیل ورود پساب کارخانجات اورانیوم، مس و طلای ارمنستان به رود آراز اکثر مردم شهرستان پارسآباد به بیماری سرطان گوارش مبتلا شده‌اند.»

پویا مجرد با اشاره به مشکلات عمده شهرستان پارس آباد و بویژه شیوع سرطان در بین مردم این منطقه، اظهار داشت: پارسآباد، مغان، اصلاندوز و بیله سوار در مسیر رود مرزی آراز و در نقطه صفر مرزی استان واقع شده اند. آب شرب این منطقه از رود ارس تامین می‌شود. طبق گفته متخصصین، شهرستان پارس آباد رتبه اول سرطان گوارش در سطح استان را داراست.»

او افزود: «بارها برای ابتلای مردم به این بیماری و آلودگی آب شهرستان از طریق اداره آبفا و دیگر ارگان‌ها پیگیری‌هایی صورت گرفته ولی هر بار موضوع پساب کارخانه‌های کشور ارمنستان به داخل رودخانه آراز را تکذیب کرده‌اند و تاکنون مدرکی درباره اینکه آب رودخانه را مورد آزمایش قرار داده باشند در اختیار ما قرار نداده‌اند و این در حالی است که حتی رنگ آب شرب این شهرستان تغییر کرده و کدر شده است.»

وی ادامه داد: «مردم شهرستان پارساباد با سونامی سرطان گوارش مواجه‌اند. یک دهه است شورای شهرستان، فعالان محیط زیست و مدنی برای بهبودی شرایط آب در تلاشند ولی متاسفانه هیچ مسئولی تاکنون به این مسئله حیاتی رسیدگی نکرده است.»

این مقام مسئول هفته گذشته نیز درباره آلوده کردن رودخانه مرزی آراز توسط ارمنستان هشدار داد و گفت: «هیچ خانوده‌ای را در پارسآباد نمی بینید که یکی از عزیزانش را در تصادفات جاده‌ای یا بیماری سرطان از دست نداده باشد. تصادفات بیشتر در جاده پارس آباد – اردبیل که به “جاده مرگ” مشهور است، روزانه قربانیان زیادی می‌گیرد.»

به گفته پویا مجرد، سرطان ناشی از فاضلاب کارخانجات صنعتی کشور ارمنستان نیز بلای جان مردم پارس آباد شده و آمار سرطان گوارش را در استان اردبیل به رتبه اول رسانده است.

پساب های صنعتی نیروگاه اتمی فرسوده ارمنستان و همچنین کارخانه های مس و طلای این کشور سالهاست که به رود آراز می ریزد. این حادثه سبب آلودگی زیست محیطی منطقه و شیوع سرطان در دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *