صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده مجلس: ارزش ذخایر معدن مس سونگون آذربایجان معادل ۱۰ سال صادرات ایران است

نماینده مجلس: ارزش ذخایر معدن مس سونگون آذربایجان معادل ۱۰ سال صادرات ایران است

الله‌وردی دهقانی نماینده ورزقان در مجلس ایران با بیان اینکه «ارزش ذخایر معدن مس سونگون ۳۲۰ میلیارد دلار و معادل ۱۰ سال صادرات کشور است»، افزود: «مردم از ما سوال می کنند که این درآمد کجا می رود؟»

الله‌وردی دهقانی در مراسم امضا قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون افزود: «هر چند کارشناسان شرکت ملی صنایع مس به طور رسمی ظرفیت شناخته شده مس سونگون را ۲ میلیارد تن اعلام می کنند، ولی دانشمندان رقم دقیق آن را چهار میلیارد تن برآورد کرده اند.»

او افزود: «با روند فعلی، استخراج مس از معدن سونگون ۳۸۰ سال طول می کشد و حتی اگر تولید فعلی سالانه ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره سه برابر هم شود باز ۱۳۰ سال برای اتمام معدن زمان می خواهد.»

دهقانی گفت: «مس سونگون سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد که اگر تنها یک هزار میلیارد تومان آن در شهرستان سرمایه گذاری شود، اتفاقات بزرگی رخ می دهد.»

دهقانی خطاب به مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: «مردم از ما سوال می کنند که مالیات درآمد سالانه ۲۰ هزار  میلیارد تومانی مس سونگون کجا می رود؟ و این باید به شهرستان برگردد،  شرکت ملی صنایع مس ایران قبلا یک درصد سهم آلایندگی را به شهرستان می پرداخت که پنج شش سال است نمی پردازد، این رقم کجاست؟ بگویید برویم پیگیری کنیم که مختص شهرستان ورزقان است.»

نماینده ورزقان گفت: «شرکت ملی صنایع مس ایران سالانه بیش از یک هزار میلیارد تومان کمک های اجتماعی دارد که تنها ۱۶ تا ۲۰ میلیار تومان آن به ورزقان می رسد و این عادلانه نیست.»

او ضمن انتقاد از بی بهره ماندن ورزقان از درآمد معدن عظیم مس سونگون گفت: «اینجا هم بخشی از کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد.»

لازم به ذکر است، در حالیکه سالهاست معدن مس سونگون ورزقان آذربایجان توسط حکومت ایران مورد تاراج قرار گرفته و استحصلات آن به کرمان منتقل می شود، ایجاد کارخانه «پروژه ذوب مس» در این معدن به سازمان فاسد «قرارگاه خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران ایران واگذار شد و روز سه شنبه رسما این قرارداد امضا شد.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء از سازمانهای زیرمجموعه سپاه پاسداران ایران است. این سازمان فاسد با استفاده از رانت حکومتی و با حذف سایر رقبا، پروژه های سودآور میلیاردی را در اختیار می گیرد و با تاخیر چندین ساله در اجرای پروژه ها، آنرا به منبع درآمدی برای خود تبدیل می کند. این پروژه ها معمولا بدون نظارت مهندسان مستقل اجرایی می شوند و پس از پایان نیز همواره با مشکلات زیادی روبرو می شوند.

این پروژه در حالی به سازمان فاسد قرارگاه خاتم واگذار شده که ماه گذشته امام جمعه ورزقان ضمن انتقاد از تاراج معدن مس سونگون آزربایجان توسط مسئولان ایران و طفره رفتن آنان از سرمایه گذاری در آزربایجان گفته بود: «بیش از ۳ سال است که قول هایی داده شده که طرح های توسعه مس سونگون در این استان بزودی اجرا می شود که متاسفانه همچنان عملی نشده و مسئولین ارشد استان و شهرستان بدانند شرکت ملی مس ایران نمی خواهد به آذربایجان توجه کرده و سرمایه گذاری نماید.»

معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن مس خاورمیانه است و ۴٠ درصد مس تولیدی ایران از ذخایر این معدن عظیم آزربایجان تامین می شود. حکومت ایران از تولید شمش مس این معدن در آزربایجان جلوگیری کرده و خاک آن به صورت خام به کرمان منتقل نموده و در آنجا به شمش تبدیل می کند.

در مردادماه ۹۹ «اللهوردی دهقانی» نماینده ورزقان در مصاحبه با «آناج» با تایید چپاول معدن مس سونگون آزربایجان توسط دولت ایران، اذعان کرد سهم آزربایجان از درآمد سالانه ۱۳ هزار میلیارد تومانی معدن سونگون ورزقان «تقریبا هیچ» است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *