صفحه اصلی / آذربایجان / نماینده ورزقان: دولت ایران نمی خواهد قطب دوم مس، در آذربایجان ایجاد شود

نماینده ورزقان: دولت ایران نمی خواهد قطب دوم مس، در آذربایجان ایجاد شود

نماینده مردم ورزقان و خاروانا از توطئه مسئولان ایران برای جلوگیری از تشکیل قطب مس در آذربایجان پرده برداشت.

رضا علیزاده با اشاره به آخرین وضعیت ساخت کارخانه ذوب مس در معدن سونگون ورزقان به وبسایت حکومتی آناج گفت: «در حالت فعلی، کنسانتره تولید می شود ولی چون سیستم فراوری در مس سونگون موجود نیست مواد استخراجی از معدن مس صادر میشود.»

علیزاده گفت: «ساخت پروژه کارخانه ذوب از سال ۹۲ تعطیل شده بود که بعد از پیگیری دو ساله مقرر شده که جریان روند ساخت کارخانه ذوب در مس سونگون ادامه یابد. تعطیلی این کارخانه کاراشتباهی بوده و به جهت کار کارشناسی شده و تصمیمات دولتی این کارخانه باید در مس سونگون ورزقان ساخته شود.»

او گفت: «پنج سال فرصت طلایی از دست داده شده، در سال گذشته قرارداد ساخت این کارخانه بایک شرکت خارجی بسته شده که ۲۵ درصد از مراحل ساخت با طرف خارجی بوده و ۷۵ درصد بقیه نیز از شرکت‌های بومی استفاده می‌شود.»

علیزاده گفت: «مراحل ساخت کارخانه ذوب در ورزقان از سال ۸۹ شروع و در سال ۹۱ با ده درصد پیشرفت فیزیکی ادامه داشت. تغییر مدیریت و سیاست های برخی افراد باعث شد که مسئولین وقت استانی به نوعی فریب خوردند. آن‌ها را به این بهانه قانع کردند که این پروژه در این محل جوابگو نیست و در آینده به روش دیگری عمل خواهیم کرد در نتیجه ساخت کارخانه ذوب مس سونگون ورزقان ناتمام رها شد.»

نماینده ورزقان با اشاره به توطئه‌های مسئولان ایران برای جلوگیری از راه‌ندازی تولید کارخانه ذوب مس در معدن مس سونگون گفت: «در حدودچهارسال پیگیری کردیم و بعد از چند سال اعتراف کردند که درصدد بودیم این پروژه را کلا لغو کنیم و نمی خواستیم قطب دوم مس، در آذربایجان ایجاد شود.»

علیزاده ادعا کرد: «قرارداد نوشته شده و در ماه‌های آینده شاهد ساخت کارخانه ذوب مس سونگون در ورزقان خواهیم بود.»

معدن مس سونگون ورزقان «بزرگترین معدن مس خاورمیانه» است و ۴٠درصد مس تولیدی ایران مربوط به ذخایر معدن مس سونگون ورزقان است.

اما در نتیجه سیاست های تبعیض آمیز حکومت ایران، مردم آذربایجان جنوبی سودی از این معدن نمی برند و با انتقال خام مواد معدنی آن به کرمان، سود این معدن عظیم به جیب مردم فارس این مناطق سرازیر می شود. مردم تُرک منطقه نیز با فقر، بیکاری و مهاجرت دست به گریبانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *