صفحه اصلی / آذربایجان / کرونا جان قاضی که علیه فعالین ملی آذربایجان حکم صادر می کرد، را گرفت

کرونا جان قاضی که علیه فعالین ملی آذربایجان حکم صادر می کرد، را گرفت

رئيس دادگاه انقلاب تهران که حکم دادگاه تجدید نظر فعال ملی مدنی آزربایجان‌جنوبی؛ علیرضا فرشی را تایید کرده بود بر اثر کرونا مُرد.

کرونا جان احمد زرگر، «قاضی ناقض حقوق بشر» را گرفت، احمد زرگر رئیس دادگاه انقلاب اسلامی حکومت ایران در بیمارستان خاتم‌الانبیا تهران به دلیل ابتلا به بیماری کرونا مُرد.

احمد زرگر کسی است که مسئولیت‌های حقوقی فراوانی به عهده داشته است و احکام صادره برای فعالین آزربایجانی چون کیانوش اصلانی و توحید امیرامینی را تایید کرده است.

او پیش از مرگ، مدتی در بیمارستان خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران بستری بود.

زرگر که در سال‌های طولانی حضورش در قوه قضاییه در حوزه مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با فساد اقتصادی و امر به معروف و نهی از منکر فعالیت داشت، از قضات شناخته شده برای رسیدگی به پرونده فعالان مدنی و سیاسی بود و احکام زندان متعددی علیه فعالان صادر کرد.

احمد زرگر که از سوی نهادهای حقوق بشری متهم به «نقض گسترده حقوق بشر» بود، از فروردین امسال در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت و از جمله قضاتی بود که در سرکوب معترضان نقش برجسته‌ای داشت.

روزنامه گاردین سال ۹۳ در گزارشی مستند به روایت سازمان‌های حقوق بشری، از احمد زرگر به عنوان یک عضو «گروه شش نفره» از قضات نام برد که با اشاره وزارت اطلاعات و سایر دستگاه امنیتی حکومت ایران، به سرکوب فعالان مدنی و سیاسی و روزنامه‌نگاران می‌پرداختند.

برگزاری جلسات دادگاه پشت درهای بسته، برگزاری محاکمه‌های چند دقیقه‌ای بدون طی کردن روال حقوقی ضروری، ایجاد وحشت در متهمان، عدم رعایت استقلال قاضی از طریق قضاوت و دادستانی هم‌زمان و محروم کردن متهمان از دسترسی به وکیل، از جمله مواردی است که در جلسات دادگاه به ریاست قضاتی چون احمد زرگر به چشم می‌خورد و باعث شده بود که این گروه از قضات به عنوان «بدنام‌ترین قاضی‌ها در ایران» شناخته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *