صفحه اصلی / آذربایجان / کنگره آذربایجانی‌های جهان اظهارات بایدن درباره وقایع ۱۹۱۵ را محکوم کرد

کنگره آذربایجانی‌های جهان اظهارات بایدن درباره وقایع ۱۹۱۵ را محکوم کرد

رئیس کنگره آذربایجانی‌های جهان با انتشار بیانیه ای اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره وقایع سال ۱۹۱۵ را محکوم کرد.

آصف قربان، رئیس کنگره آذربایجانی‌های جهان با انتشار بیانیه ای در واکنش به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره وقایع سال ۱۹۱۵، به اصطلاح نسل‌کشی خوانده شدن این حوادث توسط بایدن را محکوم کرد.

قربان با بیان اینکه اظهارات بایدن در اینباره منعکس کننده وقایع تاریخی نیست، تصریح کرد: اظهارات بایدن درباره حوادث سال ۱۹۱۵ که با تحریف وقایع تاریخی و تحت تاثیر لابی ارامنه و گروه های مخالف ترکیه صورت گرفته را محکوم می‌کنیم. بیانیه بایدن درباره این موضوع فاقد پایه علمی و حقوقی است.

وی با اشاره به پیشنهاد ترکیه در سال ۲۰۰۵ برای تشکیل کمیسیون مشترک تاریخی برای بررسی حوادث ۱۹۱۵ و عدم پذیرش این پیشنهاد از سوی طرف ارمنی، ادامه داد: بر همین اساس نیز رئیس جمهور آمریکا صلاحیت حقوقی و اخلاقی لازم برای تصمیم گیری درباره وقایع تاریخی را ندارد.

او افزود: بسیاری از دیپلمات‌های ترکیه توسط تروریست‌های ارمنی به شهادت رسیدند. از سوی دیگر ارامنه در دوره معاصر در سال ۱۹۹۲ بر اساس ویدئوهای ضبط شده و تصاویر موجود، در شهر خوجالی آذربایجان مرتکب نسل کشی شده اند. طی سالهای ۱۹۰۵ تا ۱۹۱۸ نیز ۳۰۰ هزار نفر به دست باندهای ارمنی به قتل رسیدند. انتظار داریم سیاستمداران صادق این واقعیت‌ها را مشاهده کرده و براساس آن تصمیم گیری نمایند.

رئیس کنگره آذربایجانی‌های جهان همچنین تصریح کرد که پیام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به پاتریارک کلیسای ارامنه در ۲۴ آوریل امسال درباره حوادث مرتبط با ارامنه عثمانی، نشانگر موضع ترکیه درباره وقایع مربوطه است.

وی افزود: در تاریخ پرافتخار تُرک‌ها جایی برای مسائلی مانند نسل‌کشی وجود ندارد. اظهارات اخیر نیز ارزشی نزد ملت تُرک ندارد.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *