صفحه اصلی / آذربایجان / گفتگوی احمد اوبالی با شبکه نتورک وست وود وان رادیوهای «دبیلیو ام ای ال اف ام، ۷۷دبیلیو ای بی سی و دبیلیو ال اس » با محوریت آذربایجان جنوبی

گفتگوی احمد اوبالی با شبکه نتورک وست وود وان رادیوهای «دبیلیو ام ای ال اف ام، ۷۷دبیلیو ای بی سی و دبیلیو ال اس » با محوریت آذربایجان جنوبی

آقای احمد اوبالی، از اعضای موسس تشکیلات گاماج و موسس تلویزیون آذربایجان‌ جنوبی «گوناز تی وی» به گفتگو با رادیوی آمریکایی درباره آذربایجان جنوبی و خواسته های آن پرداخت. احمد اوبالی گفت: آذربایجانی های ایران درست مانند آذربایجانی های جمهوری آذربایجان، خواهان صلح، سعادت و شفافیت در امور هستند.

آقای «جان بتچلر» مجری برنامه در ابتدا به انتخابات پارلمانی پیش روی جمهوری آذربایجان شمالی اشاره کرد و از پیشرفت، بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی شدن این کشور پس از خروج از استعمار شوروی سخن گفت. برنامه شامگاه چهارشنبه (۹ بهمن) بصورت زنده بر روی آنتن رفت.

آقای بتچلر در ادامه گفت: جمهوری آذربایجان تنها به فروش نفت و گاز تکیه نکرده و پایه های دانش اقتصادی را محکم استوار کرده است چراکه جوانان جمهوری آذربایجان در مدارس و دانشگاه های این کشور به زبان های مختلف مشغول تحصیل هستند و در دنیایی آزاد زندگی می کنند.

مجری برنامه سپس با خوش آمدگویی از احمد اوبالی، در ابتدا از موسس تلویزیون گوناز تی وی درخصوص جمعیت آذربایجانی های ایران پرسید.

آقای اوبالی گفت: صراحتا مشخص است که جمعیت آذربایجانی های ایران بیشتر از جمعیت آذربایجانی های جمهوری آذربایجان است. درحال حاضر جمعیت رسمی جمهوری آذربایجان ۱۰ میلیون نفر است. در جنوب نیز جمعیت آذربایجانی ها بیش از سه برای شمال است، حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون آذربایجانی در ایران زندگی می کنند.

سپس مجری رادیو که در خصوص آذربایجانی ها اطلاعات قابل توجهی داشت، تاکید کرد: این واقعیت است که آذربایجانی های ساکن در هر دو سوی مرز دارای ویژگی های مشترک از جمله زبان، فرهنگ و در واقع مانند هم هستند. اما آذربایجانی های جمهوری آذربایجان ثروتمندتر هستند چرا که بدلیل اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران وضعیت اقتصادی آذربایجانی های ساکن در ایران چندان مناسب نیست.

مجری برنامه در ادامه از احمد اوبالی درباره تعداد بینندگان تلویزیون گوناز تی وی سوال پرسید و آقای اوبالی گفت: تلویزیون گوناز تی وی به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون بیننده دارد.

احمد اوبالی افزود: جمعیت قابل توجی از آذربایجانی های ایران به جهوری آذربایجان سفری می کنند و آنها در این سفر شاهد پیشرفت این کشور پس از استقلال از شوری هستند. آذربایجانی های ایران به راحتی می توانند مشاهد کنند که جمهوری آذربایجان پس از استقلال تغییرات زیادی کرده است.

آقای اوبالی در ادامه به سیاست حذف نام آذربایجان در آذربایجان جنوبی اشاره کرد و گفت: آذربایجان جنوبی درواقع این اراضی به هم پیوسته و واحد است، اما اکنون نام آذربایجان تنها برای دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی باقی مانده و نام آذربایجان از سایر مناطق از جمله اردبیل، زنجان و قزوین حذف شده است.

مجری برنامه سپس درباره خواسته های آذربایجانی های ایران پرسید و احمد اوبالی تاکید داشت: آذربایجانی های ایران درست مانند آذربایجانی های جمهوری آذربایجان، خواهان صلح، سعادت و شفافیت در امور هستند.

آقای اوبالی ادامه داد: آذربایجان جنوبی در مقایسه با آذربایجان شمالی پتانسیل زیادی برای رشد دارد اما حکومت ایران پول مردم آذربایجان را برای گسترش و رواج تروریسم به حماس، عراق، یمن و هر جایی که ترور باشد هزینه می کند. پولی که برای این گروه های تروریستی هزینه می شود در واقع پول ما است پول مردم آذربایجان است.

برای مشاهده فایل صوتی کامل این گفتگو کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *