صفحه اصلی / آذربایجان / گنبد سرخ مراغه در تصرف معتادان

گنبد سرخ مراغه در تصرف معتادان

در حالیکه در نتیجه بی توجهی مسئولان ایران، گنبد ۹۰۰ ساله تورکان سلجوقی در مراغه به تصرف معتادان درآمده است، اداره میراث فرهنگی و شهرداری مراغه در این باره یکدیگر را متهم می کنند.

در آذرماه ۹۹، خبرگزاری فارس درباره وضعیت اسفناک قیرمیزی گونبز (گنبد سرخ) مراغه نوشت: «بخشی از قسمت‌های داخلی بنا توسط افراد سودجو تخریب شده، درب آن شکسته، از نظر محوطه وضع خوبی ندارد و به محل تجمع معتادان تبدیل شده است. به خاطر نبود پوشش مناسب سقف و نفوذ رطوبت، زیبایی و استحکام بنا را تهدید می‌کند. به خاطر نبود نگهبان برای نگهداری حفاظت از این اثر تاریخی بخش‌هایی از بنا توسط افراد سودجو و ناآگاه تخریب شده است. ادامه روند نگهداری این اثر تاریخی در آینده‌ای نه چندان دور صدمات جبران‌ناپذیری به این اثر تاریخی وارد خواهد کرد.»

پیشتر در ۲۰ دیماه ۹۹ مسئولان شهرداری مراغه با متهم کردن اداره میراث فرهنگی، به خبرگزاری تسنیم گفتند: «هیچ گونه واگذاری مجموعه به شهرداری صورت نپذیرفته و متولی حفظ و نگهداری مجموعه با اداره میراث فرهنگی شهرستان مراغه است که تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص صورت نپذیرفته است.»

 امروز دوشنبه هم مدیرکل میراث فرهنگی آزربایجان شرقی با نگارش نامه ای به تسنیم، شهرداری را متهم نمود و اعلام کرد «مسئولیت نگهداری» این اثر مربوط به وزارت میراث فرهنگی و «مسئولیت مراقبت» از محوطه این اثر تاریخی مربوط به شهرداری مراغه است.

میراث فرهنگی افزود: «براساس تفاهم‌نامه مشترک با شهرداری مراغه حفاظت و تأمین امنیت محوطه قیرمیزی گونبز بر عهده این نهاد شهری است و براساس این تفاهم نامه شهرداری مراغه موظف به نگهداری و حفاظت از این اثر تاریخی است اما متاسفانه به دلیل عدم حضور نگهبان در این محوطه اثر تاریخی قیرمیزی گونبز در معرض خطر قرار گرفته است.»

اداره میراث فرهنگی علیرغم تخریبات گسترده رخ داده در این فاخر آزربایجان، در کمال وقاحت افزود: قیرمیزی گونبز «هم اکنون از نظر بنای موجود در شرایط مناسب قرار دارد و اقدامات حفاظت و مرمت این بنا انجام گرفته است.»

قیرمیزی گونبز در دیماه ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حکومت ایران در صدد است تا با حذف آثار و مظاهر فرهنگی-تاریخی تورک ها در آزربایجان، حافظه تاریخی ملت آزربایجان را پاک نموده و روند آسیمیله کردن و تغییر هویت تورک های آذربایجان را تسهیل نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *