صفحه اصلی / ایران / آمریکا: هر کشوری که از ایران نفت بخرد، تحریم می‌شود

آمریکا: هر کشوری که از ایران نفت بخرد، تحریم می‌شود

برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که عدم تمدید معافیت‌موقت هشت کشور برای معاملات نفتی با ایران شامل حال همه می‌شود و هیچ کشوری مجاز به خرید نفت از جمهوری اسلامی ایران نیست.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۰ خرداد (۳۱ مه) با انتشار گزارشی به اظهارات برایان هوک پرداخته است. گفته می‌شود که تهدید به مجازات برای تداوم معاملات نفتی با ایران عمدتا متوجه دو کشور هند و چین است.

این دو کشور اعلام کرده‌اند که در چارچوب میزان توافق شده در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ به خرید نفت از ایران ادامه خواهند داد. لازم به یادآوری است که در نوامبر سال گذشته میلادی، آمریکا با هشت کشور بر سر یک سقف واردات نفت از ایران به توافق رسیده بود.

بر این اساس این کشورها می‌توانستند تا روز دوم مه سال جاری به میزان تعیین شده نفت از ایران خریداری کنند. چین و هند اعلام کرده‌اند که هنوز به میزان تعیین شده نفت وارد نکرده‌اند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال پیش از اظهارات برایان هوک اعلام کرده بود که دو کشور چین و هند چون هنوز به سقف مورد توافق ناظر بر واردات نفت از ایران نرسیده‌اند، می‌توانند همچنان از ایران نفت خریداری کنند.

برایان هوک در واکنش به گزارش این روزنامه تاکید کرده است حتی کشورهایی که پیش از پایان مهلت معافیت از مجازات‌های آمریکا، به اندازه مورد توافق نفت از ایران خریداری نکرده‌اند، مجاز به واردات نفت از این کشور نیستند.
رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که سیاست آمریکا در خصوص خرید نفت از ایران روشن است و این کشور خواستار به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است.

هوک تاکید کرده است که هر کشوری که با ایران معامله نفتی کند، مشمول مجازات‌های پیش بینی شده خواهد شد.

حمله به نفتکش‌ها

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که مسئولیت حمله به نفتکش‌ها در بندر فجیره برعهده جمهوری اسلامی ایران است.

پیش از او، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که ایران به نفتکش‌ها در بندر فجیره حمله کرده است.

مایک پمپئو در پاسخ به پرسش خبرنگاران که پرسیده‌ بودند که آیا سند و مدرکی دال بر نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها وجود دارد یا خیر، گفته است: «بله. من اسناد را دیده‌ام.»

جان بولتون اعلام کرده است که هفته آینده اسناد و مدارک مربوط به نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها را به سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که «ایران با هدف افزایش بهای نفت اقدام به حمله به نفتکش‌ها نموده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *