صفحه اصلی / ایران / افت «۴۰ درصدی» صادرات غیرنفتی ایران

افت «۴۰ درصدی» صادرات غیرنفتی ایران

سخنگوی گمرک ایران می‌گوید در ۴ ماه اول سال جاری صادرات غیرنفتی ایران به ۸ میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به دور مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گمرک ایران از ابتدای سال جاری شمسی بنزین را هم در سبد صادرات غیرنفتی قرار داده در حالی که صادرات دیگر محصولات نفتی ایران مانند نفت کوره و گازوئیل کماکان در سبد صادرات نفتی محاسبه می‌شود.

هنوز معلوم نیست چرا ایران صادرات بنزین را در این سبد گنجانده و بدون احتساب بنزین نیز صادرات غیرنفتی کشور نسبت به دور مشابه پارسال تقریبا نصف شده است.

ایران در چهار ماه ابتدایی پارسال، بدون احتساب بنزین، ۱۴.۶ میلیارد دلار و در دور مشابه سال ۹۷ حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار صادرات داشت.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، روز شنبه همچنین اعلام کرد طی چهار ماهه نخست سال ۱۳۹۹، چین حدود ۲.۵ میلیارد، عراق حدود دو میلیارد دلار و امارات متحده عربی ۱.۲ میلیارد دلار واردات از ایران داشته‌اند.

بدین ترتیب، تنها سه کشور چین، عراق و امارات سهمی ۶۴ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور داشته‌اند.

با احتساب صادرات ۷۱۳ میلیون دلار به افغانستان و ۴۰۵ میلیون دلار به ترکیه، سهم این پنج کشور از کل صادرات غیرنفتی کشور ۷۷ درصد است.

نکته مهم‌تر در سخنان آقای لطیفی این است که واردات کشور نیز به رغم افتی ۲۴ درصدی به حدود ۱۰ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار رسیده است.

از این رو تراز تجاری غیرنفتی ایران به صورت چشمگیری به ضرر ایران شده است؛ به عبارتی صادرات غیرنفتی ایران در چهار ماه سال جاری ۲.۲ میلیارد دلار کمتر از واردات کشور شده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که کل صادرات نفتی، غیرنفتی و خدمات ایران در سال جاری به ۴۶ میلیارد دلار برسد و واردات کشور ۱۸.۶ میلیارد دلار بیشتر از این رقم باشد.

بدین ترتیب، برای اولین بار قرار است تراز تجاری کشور منفی شود.

حدود ۶۰ درصد از کل واردات ایران از سه کشور چین، امارات و ترکیه انجام شده است. هند و آلمان نیز به ترتیب ۷ درصد و ۵ درصد در واردات ایران سهم داشته‌اند.

به این معنا بیش از سه چهارم کل صادرات ایران و ۷۱ درصد واردات کشور تنها به پنج کشور وابسته بوده است.

منبع: رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *