صفحه اصلی / ایران / انهدام شبکه جاسوسی ایران در ترکیه؛ طرح آدم‌ربایی از استان وان خنثی شد

انهدام شبکه جاسوسی ایران در ترکیه؛ طرح آدم‌ربایی از استان وان خنثی شد

سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه در استان وان ۲ جاسوس ایران که قصد ربودن و بازگرداندن اجباری یک مقام پیشین نظامی ایران را داشتند، دستگیر کردند.

سازمان اطلاعات و پلیس ترکیه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ در عملیات مشترک در استان وان، ۸ نفر از جمله ۲ جاسوس ایران که قصد ربودن و بازگرداندن اجباری «م.ا» یک مقام پیشین نظامی ایران را داشتند، دستگیر کردند.

بنا به اعلام سازمان اطلاعات ترکیه (میت) افسران اطلاعاتی ایران سعی در راه‌اندازی شبکه‌ای در وان با بودجه ۳۰ هزار دلار برای بازگرداندن «م.ا» به ایران داشتند.

اعضای این شبکه به دستور افسران اطلاعاتی ایران به «م.ی» همسر «م.ا» پیشنهاد داده بودند به ازای دریافت ۱۰ هزار دلار به ربودن «م.ا» کمک کند و او را تهدید کرده بودند که در صورت رد این پیشنهاد اعضای خانواده‌اش در ایران آسیب خواهند دید.

ماموران میت و پلیس استان وان ۲۴ سپتامبر در پی شناسایی خودروی ۲ نفری که درصدد ربودن «م.ا» بودند، وارد عمل شده و آنها را دستگیر کردند.

«س.س» شهروند ایرانی و «م.ای.ا» شهروند ترک حوالی ساعت ۲۱:۰۰ در حالیکه قصد ورود به محل اقامت «م.ا» را داشتند، دستگیر شدند.

در چارچوب این عملیات ۶ نفر دیگر از افراد مرتبط با این شبکه نیز شناسایی و بازداشت شدند.

پیش از این نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرده بودند مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار ایرانی و مجری و مفسر برنامه تبلت صدای آمریکا را بربایند که با دخالت اف.بی.آی، پلیس فدرال ایالات متحده ناکام ماندند.

همچنین، روح‌الله زم، روزنامه‌نگار ایرانی که در فرانسه زندگی می‌کرد، پس از سفر به عراق، در این کشور بازداشت و از عراق به ایران منتقل و سپس اعدام شد.

رسول دانیال زاده، جمشید شارمهد، و حبیب اسیود از دیگر افرادی هستند که از امارات و ترکیه ربوده و به ایران انتقال داده شدند.

«خانه آزادی» در گزارشی با اشاره به این آدم‌ربایی‌ها نوشته است، جمهوری اسلامی ایران پس از یک دوره به نسبت آرام در دهه ۲۰۰۰ میلادی، در سال‌های اخیر تلاش برای ترور و انتقال مخالفان را افزایش داده است که از آن جمله می‌توان به اقدامات این کشور در هلند، ترکیه، و عراق اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *