صفحه اصلی / ایران / انگلیس نفتکش ایران را توقیف کرد

انگلیس نفتکش ایران را توقیف کرد

نیروی دریایی انگلیس و مقامات جبل‌الطارق، روز چهارشنبه یک نفتکش عظیم را که راهی سوریه بود در آبهای این منطقه متوقف کردند.

گزارش رفینیتیو ایکان، نشان می‌دهد که این کشتی از ایران حرکت کرده است و اگر تأیید شود که محمولهٔ آن نفت خام ایران است، این نفتکش تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را نیز زیر پا گذاشته است.

خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعات “رفنیتیو ایکون” (وب‌سایتی که مسیر کشتی‌ها را ثبت می‌کند) مدعی شده که این نفتکش از سوی ایران به مقصد سوریه در حال حرکت بوده است.

داده‌های مسیرنما همچنین نشان می‌دهند که این کشتی به جای انتخاب مسیر کوتاه‌تر کانال سوئز راه طولانی‌تری را از دماغهٔ امید نیک آفریقا تا جبل‌الطارق طی کرده است؛ مسیری که احتمال می‌رود برای رد گم کردن انتخاب شده باشد.

مقامات انگلیسی مستقر در جبل‌الطارق اعلام کردند دلایل کافی در دست داشته‌اند، تا مطابق تحریم‌های اتحادیه اروپا، کشتی گریس ۱ را که محمولهٔ نفت خام را به پالایشگاه بنیاس در سوریه می‌برده است متوقف کنند.

فابین پیکاردو، فرماندار جبل‌الطارق اعلام کرد‌: «پالایشگاه مزبور به نهادی تعلق دارد که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است.» وی افزود‌:‌ «مقامات قضایی و دریایی ما با صلاحدید من،‌ در اجرای این عملیات از تفنگداران دریایی انگلیس کمک گرفتند.»

اطلاعات ثبت شدهٔ کشتی گریس ۱ در ماه دسامبر این نفتکش را در حال بارگیری نفت در عراق نشان می‌داده، حال آنکه بندر عراقی نام و مشخصات این کشتی را در میان کشتی‌های حاضر در بندرگاه نیاورده است و سیستم ردیابی کشتی نیز خاموش شده است. این کشتی پس از مدتی، با محموله‌ نفت خام در نزدیکی بندر عسلویه ایران، پدیدار می‌شود.

دولت محلی جبل‌الطارق روز چهارشنبه مقرراتی را برای تحریم این کشتی و محمولهٔ آن منتشر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *