صفحه اصلی / ایران / ایران ماهانه میلیون‌ها دلار به حماس پول می‌فرستد

ایران ماهانه میلیون‌ها دلار به حماس پول می‌فرستد

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که حکومت ایران ماهانه میلیون‌ها دلار به یک گروه شبه‌نظامی فلسطینی پول می‌فرستد.

این کانال فاش کرد که «در دیدار اخیر بین مقام‌های ارشد گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس و علی خامنه‌ای، رهبر ایران موافقت کرده پرداخت ماهانه ایران به این گروه را به ۳۰ میلیون دلار افزایش دهد!»

البته سپاه تاکید کرده که این افزایش در ازای «دریافت اطلاعات درباره توانایی موشکی اسرائیل» خواهد بود.

حکومت ایران علناً از حماس جانبداری و حمایت معنوی می‌کند و کمک‌های مالی فراوانی را به این گروه اهدا کرده‌است.

برخی کشورهای عربی منطقه خاورمیانه، حکومت ایران را متهم به نقش داشتن در «آموزش نظامی شبه نظامیان حماس در به دست گرفتن کنترل نوار غزه و همچنین کمکهای مالی» به این گروه معرفی کردند.

با وجود تکذیب دولت ایران، یک مقام حماس در گفتگو با روزنامه تایمز لندن آموزش شبه نظامیان حماس در ایران و توسط سپاه پاسداران را تأیید کرد.

او گفت که ۳۰۰ تن از نیروهای حماس برای طی دوره‌های آموزشی مخفیانه به ایران اعزام شده‌اند. به گفته او از هنگام آغاز درگیری‌ها تاکنون هفت گروه برای طی دوره‌های شش‌ماهه به ایران اعزام شده‌اند.

این فرمانده ارشد گفت: «ایران مادر ما بوده و به ما اطلاعات و تجهیزات نظامی داده و به لحاظ مالی از ما حمایت می‌کند.»

محمود الزهار، وزیر خارجه پیشین و عضو ارشد کادر رهبری حماس، در گفت‌وگو با العالم گفت: «در دیدار سال ۲۰۰۶ با قاسم سلیمانی در تهران، «مشکل اساسی حقوق کارمندان و خدمات اجتماعی و کمک‌های دیگر» به مردم غزه را توضیح دادم و «حاج قاسم فوراً درخواست ما را پاسخ داد به‌گونه‌ای که روز بعد که پایان سفر بود، ۲۲ میلیون دلار در چمدان‌های فرودگاه (تهران) دیدم».

الزهار همچنین گفت: «قرار بود مبلغ بیش‌تری پرداخت شود اما (هیئت حماس) ۹ نفره بود و نمی‌توانستیم بیش از این حمل کنیم زیرا هر چمدان ۴۰ کیلوگرم گنجایش داشت».

نیروهای حماس بارها حملاتی را علیه نظامیان و شهروندان اسرائیلی ترتیب داده‌اند و از تاکتیک‌هایی چون بمب‌گذاری‌های انتحاری و حملات راکتی بهره برده‌اند. آمریکا، اسرائیل و کانادا حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

استرالیا و بریتانیا فقط شاخه نظامی حماس یعنی گردان‌های عزالدین قسام را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

فعالیت حماس از سال ۱۹۹۹ در اردن هم غیرقانونی اعلام شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *